Op maat gegeven rijadvies draagt bij aan doorstroming
- 26 mrt., 2015
- Logistiek & Vervoer
Tijdens het startsymposium van de Automotive Week in Helmond is de evaluatie van Goudappel Coffeng van het project Brabant in-car III gepresenteerd.
Het project Brabant-in-car III, dat op initiatief van voormalig Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en met medewerking van Rijkswaterstaat werd ingezet op de snelweg A67, omvatte praktijkproeven met nieuwe slimme app-gebasseerde technieken. Het project heeft aangetoond dat deze technieken in de praktijk kunnen werken. Paul van Beek, adviseur bij Goudappel Coffeng, leidde de monitoring en evaluatie van het project: "Er zijn drie hoofd conclusies:
- het op maat geven van rijadvies aan weggebruikers draagt bij aan een betere doorstroming;
- weggebruikers zijn bereid om hun rijstijl op basis van deze adviezen aan te passen;
- het percentage weggebruikers dat de dienst gebruikt is cruciaal voor het daadwerkelijk verminderen van files."
Klik hier voor de samenvatting van het rapport
Bij Brabant in-car III hebben meer dan 3.000 mensen de apps gedownload en gemiddeld waren er 150 gebruikers per dag die de apps actief gebruikten. In totaal zijn er 12.000 ritten met de apps gemaakt. 85 procent van de deelnemers volgt de rijadviezen soms tot altijd op en 83% van de deelnemers kiest zijn snelheid op basis van een mix tussen eigen waarneming, de matrixborden boven de weg en de adviezen van de apps. De apps zijn daarmee een goede aanvulling voor een juiste snelheidskeuze en maakt het mogelijk om files en gevaarlijke situaties door snelheidsverschillen te voorkomen.
Van Beek: "Om de doorstroming op de weg daadwerkelijk te verbeteren is gebleken dat het percentage weggebruikers dat de rijadviezen opvolgt cruciaal is. Dat moet meer dan 2% zijn om files te kunnen voorkomen en verminderen."
Dat specifiek de provincie Noord-Brabant het voortouw nam in de praktijkproeven met ITS, is volgens Gedeputeerde Ruud van Heugten logisch: "De A67 is een grote exportader, en door het vele vracht- en autoverkeer, is een goede doorstroming op deze weg niet altijd gegarandeerd. Als we die weg berijdbaar willen houden, moeten we daarin durven te investeren en moeten we onderzoeken welke nieuwe technieken daaraan bijdragen." Daarnaast wijst van Heugten op de lange geschiedenis op het gebied van innovaties en de automotive sector die Noord-Brabant en de regio Eindhoven in het bijzonder kent.
Intelligente Mobiliteit
Het slimmer worden van infrastructuur en voertuigen is een typisch 'Goudappel' onderwerp, omdat zoveel bij elkaar moet komen. Complexe techniek moet robuust met elkaar kunnen samenwerken, het gaat daarnaast om wijzigende marktverhoudingen, publiek én privaat en over de vraag hoe die techniek uitpakt op het mobiliteitsgedrag: op micro, meso- en macroniveau. Van Beek: "met andere woorden: werelden moeten veel meer met elkaar gaan praten en samenwerken. Omdat wij IT, mobiliteit(sbeïnvloeding) beiden begrijpen is onze rol in deze maatschappelijke innovatiebeweging vaak die van 'bruggenbouwer' of 'olieman'"
Naast 'olieman' is er een tweede speerpunt waar Goudappel een 'gewilde partner is in de wereld van IM: de verkeersverwachters. Naast de traditionele voorspellingen voor de lange termijn, hebben we de afgelopen jaren enorme stappen gemaakt naar de (ultra)korte termijn en het sturen/ondersteunen op individueel reizigersniveau. Vanuit deze expertise zijn we dan ook actief rond andere ITS-projecten, zoals spookfiles, Sensor City en de nieuwe generatieverkeerscentrales (CHARM).
Meer informatie over GOUDAPPEL COFFENG B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel