Praktijkgestuurd Leren in opmars bij Koning Willem I College

  • Onderwijs & Training

Er zijn meerdere beproefde vormen van leren waarbij theorie en praktijk naadloos in elkaar schuiven. Wat te denken van Praktijkgestuurd Leren? Op het Koning Willem I College (KW1C) is enkele jaren geleden een pilot gestart in de bol-variant. Dat heeft onlangs zelfs al tot de eerste geslaagden geleid.

Praktijkgestuurd Leren in opmars bij Koning Willem I College

Met goed gevolg heeft AnneFleur Straver (19) uit Babyloniënbroek de driejarige bol-opleiding Maatschappelijke Zorg op niveau-4 doorlopen. "Voordat ik begon, heb ik héél bewust gekozen voor Praktijkgestuurd Leren. Mijn keuze was gebaseerd op zelfkennis: ik ben van nature iemand met veel zelfdiscipline en zelfstandigheid."

Eigen tempo

Na de middelbare school wilde ze aan de slag met ouderen, haar favoriete doelgroep. In het eerste jaar liep ze stage bij verzorgingstehuis Sint Jozefoord in Nuland. "Aanvankelijk had ik moeite met verzorgende taken. Daardoor heb ik me eerst vooral beziggehouden met dagbestedingsactiviteiten. Ik kon het enorm waarderen dat ik de vrijheid had alles op eigen tempo en in de gewenste volgorde te doen. Pas het jaar daarna, toen ik stage liep bij Zorgplein Maaswaarden in Wijk en Aalburg, was ik er 'klaar' voor me te concentreren op verzorgende taken", aldus Straver. Ook bij Vivent in Den Bosch, haar derde stageplaats, kon ze zélf invulling geven aan het leerproces. Leraar en Schoolcoach Susan van Bijnen kan zich wel in haar verplaatsen: "Deze leerweg met een groeiende eigen regievoering laat zich niet dwingen. Tegelijkertijd mag een student niet afwachtend zijn. Een dergelijke werkwijze moet óók bij iemand passen."

Wisselwerking

Wat houdt het Praktijkgestuurd Leren (PGL) in? "Je praktijkervaringen bepalen hoofdzakelijk wat je op school gaat leren. De wisselwerking, gekenmerkt door een cyclus van doen en leren, richt zich op verdieping én persoonlijke reflectie. Dat laatste is wellicht hét sleutelwoord binnen dit concept, dat een tegenpool is van aanbodgericht onderwijs", verduidelijkt senior adviseur Jeroen van den Brand van het Bureau Bedrijven&Relaties van het KW1C. Voor de onderwijsafdelingen Sociaal Maatschappelijke Studies, Verpleging & verzorging en Kort Middelbaar Beroeps Vak Onderwijs, was hij betrokken bij de implementatie van PGL op het college. "Het zelfstandig vormgeven aan het eigen leerproces, aangedreven door een intrinsieke motivatie, gaat meestal gepaard met verleggen van grenzen. Studenten bepalen in overleg met hun school- en praktijkcoach de gewenste leerweg. Aangezien de praktijkwerkzaamheden grotendeels de leerbehoeften bepalen, kan de student sneller de cliënt goede zorg bieden. Goede begeleiding en feedback, zowel op de werkplek als op school, is essentieel. De benodigde vaardigheden, conform het Kwalificatiedossier(KD), moeten als een soort 'bewijslast' in de vorm van uitgewerkte opdrachten worden aangetoond in een portfolio."

Bijvangst

Het verhaal heeft momenteel, naast Maatschappelijke Zorg, betrekking op twee andere bol-opleidingen: Verzorgden IG (niveau-3) en Helpende Zorg & Welzijn (niveau-2), een opleiding waarvoor Susan de Krieger (17) uit Drunen nu is geslaagd. "Een bijvangst is dat ik dankzij deze opleiding veel meer zelfvertrouwen heb gekregen", weet ze. Haar leraar en schoolcoach Carola van den Broek kan dat beamen: "De twee studiejaren hadden elk vier meetmomenten. Telkens een mooie gelegenheid haar progressie te bestuderen. Op dit niveau gebeurt alles stap voor stap."
Komend schooljaar wordt deze leervorm, die vanwege de positieve ervaringen groeit qua populariteit, op het college verder uitgerold naar diverse bbl-opleidingen. Bbl-studenten kunnen vier keer per jaar instromen.

Meer informatie over Koning Willem I College:

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!