Route4 wijst jonge statushouders de weg naar hoopvolle toekomst

  • Onderwijs & Training

Jonge statushouders hebben op de meeste plekken in ons land moeite bij het vinden van de juiste (vervolg)studie of ze ervaren problemen met aansluiten op de arbeidsmarkt. Het Koning Willem I College heeft enkele jaren geleden speciaal voor hen een alternatieve leerweg met een regionale functie gelanceerd: Route4.

Een initiatief dat al veel vruchten heeft afgeworpen. Onlangs kwam een nieuwsgierige delegatie van het ministerie van OCW op bezoek om de successtory met eigen ogen te aanschouwen.

Een van de leslokalen op de tweede verdieping van het monumentale pand aan de Sint Jorisstraat puilt zowat uit door de komst van de delegatie. De gasten hebben zich in een kring vermengd met een complete klas van jonge statushouders die via Route4 een traject op maat volgt. Docent Riet Jaski nodigt iedereen uit tot deelname aan een communicatiespel met een verbindingselement. Een bol breigaren wordt daarbij in willekeurige volgorde van vragensteller naar -beantwoorder gegooid. Geleidelijk ontstaat een 'spinnenweb'. De meest uiteenlopende vragen passeren de revue. "Dit is vooral een leuke en speelse manier om te oefenen met de Nederlandse taal", onderstreept Jaski na afloop.

Mensen met bol wol

Gewenste beroep

Even later belanden de bezoekers uit de residentiestad middenin een les Loopbaanbegeleiding (LOB). Docent Gerrie Laanstra vraagt elk individu naar het gewenste beroep, onder welke sector het beroep valt en welke werkzaamheden en taken daar zoal bij horen. Vervolgens moet de rest van de klas inschatten of het beroep bij de betreffende persoon past en waarom. Zo wil Abraham Habtom (19) dolgraag elektricien worden en Hamza Can Deniz(20) chemisch laborant. De een is oorspronkelijk afkomstig uit Eritrea, de ander uit (Turks) Koerdistan. Ze zijn allebei enthousiast, slim en werken netjes; dus dat komt wel goed met die twee, luidt het algehele oordeel. "Ik wil iets voor de medemens betekenen. Door bijvoorbeeld bloed te onderzoeken hoop ik bepaalde ziektes op te sporen, zodat ze zo snel mogelijk kunnen worden behandeld. Komend schooljaar wil ik niveau B1 halen en daarna verder studeren", benadrukt Deniz die nog maar een jaar en een paar maanden in Nederland is.

Mensen in klaslokaal

Verbindingsschakel

Mentor Muriel Klappe, tevens projectleider van Route4, is trots op de prestaties van haar studenten. "Afgelopen schooljaar hebben we -verdeeld over vier klassen- onderwijs gegeven aan ruim veertig jonge statushouders in de leeftijd van 17 tot 25 jaar. Geen al te grote groepen dus, wat uiteraard bevorderlijk is voor het leerproces. De meesten zijn te oud voor deelname aan de Internationale Schakelklas (ISK). Voor hen betekent Route4 dé verbindingsschakel om aansluiting te vinden op een (vervolg)studie richting een passende en bovenal uitdagende job. Ze krijgen hier de benodigde tijd om hun ambities naar een hoger level te tillen", vertelt Klappe. "Dit jaar hebben we ook een SVAN-groep. De afkorting staat voor Scholing Voor Arbeid Nieuwkomers. Het is een traject dat minder theoretisch is en met name gericht is op een combinatie van leren en werken. Het gaat puur om maatwerk, waarbij zelfs een branchecertificaat kan worden behaald."

Groepsfoto

Inspirerend

"We zijn onder de indruk van wat we gezien hebben. Het is ontzettend belangrijk dat nieuwkomers een goede start maken, en deze jonge statushouders gaan er gewoon voor! Geholpen door een gedreven en deskundig docententeam", concludeert Monaim Benrida, programmamanager Gelijke kansen in het onderwijs. "Namens het ministerie kijken we overal in het land rond of de overheidsdoelstellingen gerealiseerd worden en waar sprake is van zogenaamde good practices. Dit bezoek was in ieder geval inspirerend. Als blijk van waardering nodigen we alle deelnemers en docenten uit voor een tegenbezoek op donderdag 4 juli bij ons in Den Haag."

Tekst: Chris Korsten

Meer informatie over Koning Willem I College:

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!