Samen voor de klas: Gom en ROC West-Brabant
- 1 aug., 2017
- Onderwijs & Training
Als grootste facilitair dienstverlener in Nederland draagt Gom graag bij aan goed onderwijs. Niet alleen door het begeleiden van stagiairs en het geven van gastlessen, maar ook door actief te participeren in het lesprogramma.
Bij de opleiding Facilitair Leidinggevende van het Cingel College, onderdeel van ROC West-Brabant, staat het schoonmaakvak weer prominent op het programma. Gom ontwikkelde samen met het onderwijs een lesmodule met theorie, een werkbezoek en praktijkopdrachten. Alle partijen beschouwen het programma als een aanwinst en de studenten zijn enthousiast.
Ingrid de Nood van het Cingel College mag zich beschouwen als initiatiefnemer van het lesprogramma. Zij is nog maar kort docent Facilitair. ‘Sterker nog, ik ben nog in opleiding als docent’, lacht Ingrid. ‘Ik heb een achtergrond als facilitair manager bij het ROC en vanuit onderwijs werd mij gevraagd of ik misschien interesse had om het vak te gaan doceren op het Cingel College. Daar heb ik volmondig ‘ja’ op gezegd en sinds afgelopen leerjaar doe ik dat. Toen ik begon, merkte ik dat het vak ‘schoonmaak’ eigenlijk was verdwenen. Maar ik vind het een wezenlijk onderdeel van een mbo-4-opleiding, want er is een flink stuk werkgelegenheid in. En sowieso moeten alle facilitair leidinggevenden snappen wat schoonmaak is en welke methoden en contractvormen er bestaan. Daarom besloot ik het vak weer hoog op de agenda te zetten.’
Super-enthousiast
Ingrid dacht direct aan samenwerking met Gom en belde met Maartje Wouters, rayonmanager van Gom. Gom is bij het ROC West-Brabant als één van de drie gecontracteerde partijen verantwoordelijk voor de schoonmaakdienstverlening. ‘Maartje reageerde super-enthousiast’, vertelt Ingrid, ‘betrok direct Mieke Sprinkhuizen, accountmanager onderwijs bij Gom, en samen hebben we binnen no time een compleet, interessant en leerzaam programma ontwikkeld; dan merk je meteen de kracht van een grote partij als Gom’. Haar collega Erik Groels, specialist dienstverlening bij het ROC, valt haar bij: ‘In veel grote aanbestedingen doen we ons best om de aanbieders ook een stuk creativiteit in te laten brengen. Dan vragen wij bijvoorbeeld hoe zij ons een extra toegevoegde waarde kunnen bieden. Eigenlijk doen we dat bij alle grote aanbestedingen, maar in de praktijk merk je dat het er niet echt van komt om die toegevoegde creatieve waarde ook daadwerkelijk in te zetten. Vaak gaan de mooie ideeën verloren in de waan van de dag. Des te blijer ben ik dat Gom meteen reageerde en dat zij die creativiteit wél laten zien!’
Opbouw lesprogramma
‘In de opbouw van het lesprogramma’, vervolgt Ingrid, ‘zijn we heel basic begonnen met: wat is schoonmaak? Welke bedrijven zijn er? Welke middelen, materialen bestaan er en wat zijn de ergonomische aspecten erbij? Want de toekomstig leidinggevende moet natuurlijk in staat zijn om zijn medewerkers te behoeden voor uitval. Daarna volgde een verdieping in arbo, milieu, afval en inkoop. Vervolgens speelden we de door Facilicom ontwikkelde Experience game. Daarbij maakten studenten een ‘guest journey’ door de school waarbij zij hun waardering over de totale dienstverlening als ‘gast’ gaven. Heel interessant: hoe kijk je met andere ogen naar je eigen school en wat houdt facilitaire dienstverlening nu eigenlijk écht in? Bij de volgende module hadden we het over de verschillende contractvormen die er bestaan en hoe je een resultaatgericht werkprogramma opstelt.’
Op werkbezoek
‘Daarna brachten we een werkbezoek aan de Universiteit van Tilburg. Een ontzettend leuke ervaring voor onze studenten, omdat ze daar werden ontvangen door iemand van Gom die – net als zijzelf – een mbo-4-opleiding had gevolgd. Dat was heel herkenbaar voor mijn studenten. In de daarop volgende modules hebben we het gehad over de ideale contractvormen, de trends en ontwikkelingen in de schoonmaakbranche en vervolgens gingen onze studenten daar zelf mee aan de slag: ze ontwikkelden een toekomstvisie op schoonhouden en hebben die in de laatste les gepitcht aan een jury van Gom waaronder de manager marketing en business development .’
‘Het lesprogramma sloeg erg goed aan bij de studenten’, vindt Ingrid. ‘Vaak is het wel zo dat ze de schoonmaakbranche of wél of niét leuk vinden, er is geen tussenweg, maar iedereen vond de lessen echt heel leuk. Ze hadden geen idee wat er allemaal komt kijken bij professionele schoonmaak. En ze waardeerden de afwisselende modules, het werkbezoek en het pitchen van hun eigen ideeën over de toekomst van schoonmaken.’
Onderwijs en bedrijfsleven samen
Mieke is blij met de positieve terugkoppeling van zowel Erik, Ingrid als de studenten: ‘Voor ons is dit een fantastische manier om een bijdrage te leveren aan het onderwijs. De combinatie van docenten en professionals van Gom voor de klas, zorgt voor een optimale aansluiting tussen het onderwijs en de praktijk. Het gevolg is dat studenten een realistisch beeld ontwikkelen van wat facilitaire dienstverlening en specifiek schoonmaak in houdt. Op deze manier zorgen we er niet alleen voor dat het imago van onze branche positiever wordt, maar laten we vooral ook een aantrekkelijk toekomstperspectief voor Mbo-ers in onze branche zien. En het biedt óns weer de kans om studenten uit deze klas later te werven voor ons eigen bedrijf. Daarnaast leren wij op onze beurt ook weer van de studenten. Zo geven zij ons inzicht in hoe wij deze nieuwe generatie kunnen boeien en binden en ze hebben vernieuwende inzichten waar wij ons voordeel mee kunnen doen. Daarom werken we juist ook op onderwijsvlak met het ROC nauw samen . Er komt dus zeker een vervolg op dit eerste initiatief!’
Veel studenten trekken
Erik is het daarmee eens: ‘Door dit type samenwerking kunnen we de vruchten plukken van een jarenlang commitment tussen ons college en Gom. Het doel is om een echt goede relatie op te bouwen en dat kan alleen als je allebei de lange termijn in het oog houdt. En het draagt bij aan het imago van ons onderwijs. Voor Gom is onderscheidend vermogen en nieuwe aanwas belangrijk, voor het Cingel College is het belangrijk om veel studenten te trekken. Wanneer we dit soort lesprogramma’s kunnen aanbieden, is dat gewoon goed voor ons imago.’
Evalueren
Momenteel zijn het Cingel College en Gom samen aan het evalueren. Mieke: ‘We gaan op een rijtje zetten wat er nog beter kan in de opbouw van het lesprogramma, wanneer studenten afhaken en wat ze juist goed vinden en of we nog meer Facilicom bedrijven kunnen betrekken bij het programma. We zoeken doorlopend naar aanvullingen die voor het ROC van toegevoegde waarde zijn. Ik merk dat er bij verschillende ROC’s interesse en enthousiasme bestaat voor deze vorm van samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven Zo leiden we echt sámen de medewerkers van de toekomst op. Er bestaat overigens ook een mooie wisselwerking in de samenwerking: zo gaat Ingrid namelijk op haar beurt met ons meedenken over ‘serious gaming’ als middel om gedrag van studenten positief te beïnvloeden. Als we vervuiling namelijk kunnen voorkomen, zorgt dat voor een prettigere, schonere en veiligere leeromgeving.’
Geslaagd
Zo hopen beide partners dus te profiteren van deze nieuwe vorm van samenwerken. Ze ervaren het beiden nu al als geslaagd, waarbij Erik het mooi vond om de wisselwerking tussen het jeugdig enthousiasme en de ervaring van de werkvloer te zien. En Ingrid hoopt op een langetermijneffect: ‘Voor mij is dit lesprogramma geslaagd als mijn studenten, wanneer ze straks van school gaan, zich dit programma herinneren als iets leuks.’
Meer informatie over Curio:
Bekijk het complete profiel