Scrum-methode nieuwe werkvorm bij HAS minor

  • Onderwijs & Training

Wat betekent de biobased economy voor de agrofoodsector? Dat was de centrale vraag in de derdejaars minor bij de HAS Hogeschool over de ‘Biobased Economy in the agrifood sector’.

Scrum-methode nieuwe werkvorm bij HAS minor

De minor is een verbredende minor die verschillende aspecten van één onderwerp belicht, in dit geval de biobased economy. Het ging in deze minor om het proces van samenwerken, kennis en ervaring opdoen en inzicht krijgen in de impact die de biobased economy heeft op de agrofoodsector en omgekeerd. Én snel resultaten op te leveren en daar weer op voort te bouwen. Om dit proces kracht bij te zetten, gebruikten de betrokken docenten de methode Scrum @ School.

Project stap voor stap aanpakken

Docenten Joris van de Loo en Rob Bakker waren betrokken bij de minor waaraan 19 studenten uit 6 opleidingen deelnamen. “Het scrummen komt uit de ICT”, vertelt Joris. “De methode gaat uit van een idee op de lange termijn, maar er komt geen plan van aanpak om die stip aan de horizon te behalen. In plaats daarvan kijk je wat je op de korte termijn kunt doen om dat doel te behalen en werk je in stappen van 2 weken. Dit geeft je de mogelijkheid wél vooruit, maar een project stap voor stap aan te pakken en steeds bij te sturen. De resultaten lever je in kleine delen op en het proces is heel belangrijk, inclusief rolverdeling tussen teamleden én het regelmatig evalueren.”

Trial & error

“Deze manier van werken past goed bij het onderwerp van de minor”, vult Rob aan. “De transitie van een traditionele naar een biobased economy is een nog vrij onbekende weg met veel trial & error. Je hebt er wendbaarheid voor nodig. Een langetermijnplanning werkt niet. De scrummethode pakt het anders aan en maakt het mogelijk om snel met de stof te kunnen werken en in korte tijd veel onderwerpen te kunnen aansnijden. De studenten pakten de methode snel op en gingen er heel intuïtief mee om.”

Verplicht onderwijs wordt eigenaarschap

Joris: “De methode lijkt een beetje op Probleemgestuurd Onderwijs (PGO), ware het niet dat de docent bij PGO van tevoren een hele lijn uitzet en dat je de studenten bij scrummen veel vrijheid en verantwoordelijkheid geeft. Ze mogen meer zelf bepalen en de docent stuurt waar nodig bij. De studenten leren daardoor sneller en dus ook meer. Verplicht onderwijs wordt zo omgezet in eigenaarschap en dat betekent dat studenten veel meer gemotiveerd zijn.”

Verrijking in het onderwijs

Ook docenten zien het als een verrijking, omdat zij veel meer mogelijkheden om een project uit te bouwen en in te spelen op de talenten van de studenten. De scrummethode wordt daarom inmiddels al op meerdere plekken in het onderwijs ingezet. Rob: “Naast deze minor wordt het bijvoorbeeld ook gebruikt in de vierdejaars minor ‘Challenge Sustainability’. De scrummethode is interessant daar waar je nieuwe dingen ontwikkelt. Het zorgt voor een betere communicatie, meer transparantie en de mogelijkheid om snel op veranderingen in te spelen.”

Meer informatie over HAS Hogeschool:

Bekijk het complete profiel

Zeilmakerij Van der Sneppen BV Zeilmakerij Van der Sneppen BV

Standaard vlamvertragende huurzeilen en maatwerk oplossingen!