Software Sluiskiltunnel ruim voor oplevering tunnel beschikbaar
- 22 dec., 2014
- Technologie
Croon Elektrotechniek stelt - als onderdeel van CBT (Combinatie BAM-TBI) – de software voor de Verkeers- en Tunnel Technische Installaties (VTTI) van de Sluiskiltunnel in Zeeuws-Vlaanderen, ruim voor de tunneloplevering beschikbaar.
De software is, voordat deze onsite beschikbaar kwam, vooraf functioneel getest in een virtuele tunnel die op het kantoor in Roosendaal is gebouwd. Het is bijzonder dat in Nederland de complete besturing en bedieningssoftware vijf maanden voor oplevering beschikbaar is. De Sluiskiltunnel gaat op 23 mei 2015, ruim vijf weken eerder dan gepland, open voor het verkeer.
De software verzorgt de bewaking en bediening van alle VTTI in de Sluiskiltunnel. De testen zijn met een klein team van specialisten en opdrachtgever BV KKS uitgevoerd, waarbij deelsysteem voor deelsysteem inbedrijf is gesteld en is gekoppeld aan de besturing en bedieningssoftware van de Sluiskiltunnel. De volledige VTTI zullen in de loop van de tweede week januari inbedrijf zijn gesteld waarna systeemtesten (SAT) uitgevoerd gaan worden. Na oplevering zal CBT de installaties twee jaar onderhouden. Het gaat om in totaal 54 installaties op het gebied van onder meer signalering, bediening, beveiliging, verlichting, ventilatie, communicatie, energievoorziening en evacuatie.
De tunnel
De brug bij Sluiskil over het Kanaal van Gent naar Terneuzen is een knelpunt voor het wegverkeer. De brug staat gemiddeld 23 keer per dag open. De Sluiskiltunnel biedt de oplossing. Deze tunnel bestaat uit twee buizen met elk twee rijstroken. De lengte van de totale tunnel inclusief toeritten wordt 1.330 meter, het diepste deel ligt ruim 33 meter beneden NAP. De Sluiskiltunnel zal comfortabel zijn voor de weggebruiker. Bij het inrijden van de tunnel is het niet donker; de binnenzijde wordt, afwijkend van de nabij gelegen Westerscheldetunnel, afgewerkt met lichte panelen. De tunnel heeft boven de westelijke toerit een bedieningsgebouw. Aan de oostzijde bevindt zich de technische ruimte.
De Sluiskiltunnel is een geboorde tunnel. Hierdoor is er, vergeleken met een afgezonken, rechthoekige tunnel, meer ruimte voor de technische installaties boven en onder de rijbanen. Deze hoeven dus niet in een gang tussen de rijbanen te worden geplaatst. De ronde vorm zorgt wel voor een akoestische uitdaging voor de geluidsinstallaties, omdat geluid eerder reflecteert en spraakverstaanbaarheid een vereiste is. Daarom wordt een speciaal geluidssysteem geplaatst dat gebruik maakt van de reflectie van geluidssignalen door middel van speciaal gevormde luidsprekers.
Combinatie BAM-TBI
De Combinatie BAM-TBI v.o.f. (CBT) bouwt in opdracht van BV Kanaalkruising Sluiskil de Sluiskiltunnel voor de Provincie Zeeland. CBT is een samenstelling van de twee concerns: Koninklijke BAM Groep NV en TBI Holding NV. Onder de combinatie werken vier bedrijven samen: BAM Civiel, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Croon en Mobilis.
BAM Civiel en Mobilis zorgen voor het civieltechnische werk, zoals het betonwerk rondom en in de tunnel, de kunstwerken (viaducten, bruggen, en dergelijke) en de wegenbouw. Wayss & Freytag Ingenieurbau verzorgde de boorwerkzaamheden. Croon Elektrotechniek verzorgt de VTTI.
Meer informatie over CROONWOLTER&DROS:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel