Steeds meer interesse in investeren in online ondernemingen
- 1 jul., 2015
- Zakelijke dienstverlening
De aandelenmarkt is al jaren niet stabiel te noemen en dus kiezen investeerders er steeds meer voor om beginnende bedrijven te helpen financieren op een erg persoonlijke basis.
Volgens Patrick Leers, voormalig CFO van onder andere UPS en SnowWorld, en nu managing partner van het ondernemers- en investeerdersplatform Mind Hunter, zijn investeerders steeds meer op zoek naar een hechte band met de ondernemer. Zij kijken dan ook in de eerste plaats naar sectoren waar zij zelf bepaalde kennis over hebben, bijvoorbeeld waar zij voorheen in hebben gewerkt. Daarbij merkt Leers op dat zij vooral interesse tonen in ICT en online ondernemingen. Er is dus een sterk gevoel van herkenbaarheid in deze sector.
iGaming markt
Een van de sterkst groeiende sectoren is de internationale iGaming markt. Deze is nog onderontwikkeld in Nederland, maar met de nieuwe wetgeving rond kansspelen die nu staat rond te komen, belooft de markt in korte termijn volledig open te bloeien in ons land. Deze wet is belangrijk voor het vertrouwen tussen de aanbieder en de consument, en voor iedereen die zoals kroon casino op veiligheid inzet. Op de Gaming in Holland Conference die eind juni plaatsvond, bleek de interesse van buitenlandse bedrijven al overduidelijk aanwezig. Deze nieuwe ontwikkeling biedt echter ook ontelbare mogelijkheden aan binnenlandse ondernemers om nieuwe projecten rond iGaming op te starten. Op de conventie werd namelijk ook duidelijk dat de innovatieve kracht in Nederland erg groot is.
Crowdfunding
Door deze persoonlijkere aanpak en de wens te investeren in nieuwe, nog onderontwikkelde sectoren, wordt crowdfunding steeds aantrekkelijker voor zowel investeerders als ondernemers. Zo kun je zonder risico je project voorstellen, en kunnen investeerders zelf de zo gegeerde persoonlijke band opzoeken. Wanneer je je pagina aanmaakt, maak je deze dan ook best heel persoonlijk. Praat daarbij over je product, maar ook over jezelf. Het is namelijk zo dat er twee soorten ondernemers dit soort pagina’s bekijken: zij die investeren in je onderneming omdat ze geloven in de commerciële waarde van je product, en zij die geloven in jou persoonlijk.