Stenen storten op 1.277 meter diepte? Koud kunstje.
- 7 apr., 2015
- Industrie
Specialist in hijs- en hefwerktuigen Van Mechelen Lifting Gear heeft zijn portfolio uitgebreid met een zeer aansprekende klus. Het bedrijf ontwierp en fabriceerde twee bijzondere leidblokken die gebruikt worden om stenen te storten op grote dieptes.
Hijs- en hefwerktuigen
Van Mechelen Lifting Gear bestaat al sinds 1869. Maar het was vroeg in de twintigste eeuw dat het bedrijf begon met de productie van hijs- en hefwerktuigen. Naast hijs- en kraanblokken zijn dit onder andere sleutels, haken, ogen en lieren. Van Mechelen Lifting Gear is vertegenwoordigd in de scheepvaart, offshoremarkt en de bagger- en havenindustrie.
Leidblokken voor valpijpschip
Eind vorig jaar (2014) kreeg Van Mechelen de opdracht voor het ontwerpen en fabriceren van twee bijzondere leidblokken. Deze blokken vinden hun toepassing op het valpijpschip Stornes van de Nederlandse waterbouwer Van Oord. Een valpijpschip stort stenen op de waterbodem door middel van een valpijp. Dit gebeurt voornamelijk om bescherming te bieden aan onderwaterconstructies zoals pijpleidingen of kabels.
De Stornes is in staat om stenen op grote dieptes te storten. Recent vestigde het valpijpschip nog een wereldrecord door een diepte te bereiken van maar liefst 1.277 meter.
Internationale lifting en rigging industrie
Hoewel Van Mechelen al aardig wat maatwerkklussen voorbij zag komen, was het ontwerpen en fabriceren van deze leidblokken erg bijzonder. Van Mechelen Lifting Gear heeft al bijna 150 jaar ervaring in maatwerk voor de internationale lifting en rigging industrie. Het bedrijf heeft een scope die zich uitbreidt van een 10-tons leidblok tot aan kraanblokken met een capaciteit tot boven de 1000 ton.
Minimale verseizing
Een standaard leidblok heeft een vaste schijfpositie. Maar niet de leidblokken die Van Mechelen Lifting Gear voor Van Oord ontwikkelde. “Deze zijn voorzien van een hydraulisch systeem dat er voor zorgt dat de schijf bewogen wordt om het op- en afspoelen van de lier te volgen. Dit systeem draagt zorg voor het minimaliseren van de verseizing, een effect wat zeer nadelig is voor de standtijd van de staalkabel”, luidt de technische verklaring.
55 ton reeptrek
“Wat het extra bijzonder maakt is dat dit systeem opgesteld is in de lengterichting van de liertrommel. Dit veroorzaakt dat het systeem de schijf moet kunnen verplaatsen onder de volle belasting van 55 ton reeptrek. Uiteraard zijn deze blokken volledig onder keur en certificering van Bureau Veritas ontworpen en gefabriceerd, iets wat bij Van Mechelen Lifting Gear eerder als standaard dan als uitzondering gezien wordt.”
Auteur: Bouke Tuit
Meer informatie over ROPEBLOCK RIGGING HARDWARE B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!