Sterke groeiambitie bij vrouwelijke ondernemers
- 23 mrt., 2017
- Zakelijke dienstverlening
De stichting ZIGZAG wil vrouwelijk ondernemerschap in Zeeland beter op de kaart zetten. Inmiddels heeft de campagne ZIGZAG Zoekt bijna 100 onderneemsters actief gesproken over vernieuwende plannen en ideeën.
Foto: Elly Hilgers, Stichting ZigZag
Nu de balans is opgemaak, zijn de voorlopige resultaten in kaart gebracht. Door de campagne heeft 60% van de onderneemsters een groter bereik en daarmee meer zichtbaarheid gecreëerd. Opmerkelijk is ook dat ruim de helft van de deelnemende onderneemsters graag wil groeien. De coaches helpen de onderneemsters te focussen en de juiste keuzes te maken.
'ZIGZAG-zoekt'-campagne
Door de 'ZIGZAG-zoekt'-campagne hebben vrouwelijke ondernemers aandacht gekregen van de regionale media. De onderneemsters merkten dat ze zelf veel vaker de publiciteit moeten opzoeken en dat het netwerken een belangrijk onderdeel is van hun groeimogelijkheden. Training in presentatietechniek en het houden van pitches gaf een extra duwtje om naar buiten te treden. Via social media zijn diverse korte inspirerende filmpjes verschenen van onderneemsters die vertelden over hoe zij hun groeiplannen aanpakken.
Coachtrajecten
April 2015 zijn de coachtrajecten van start gegaan. Bij deze onderneemsters valt te zien dat de organisatie een groei doormaakt. 16% van de deelneemsters ziet het aantal opdrachten groeien en 40% heeft samenwerkingspartners gevonden binnen het netwerk.
Verbinden is belangrijk
Onderneemsters hebben nogal eens de neiging dingen zo lang mogelijk zelf te doen. Alles moet eerst helemaal perfect zijn voordat een volgende stap wordt gemaakt. Ook wordt er niet snel een beroep gedaan op kennis van buitenaf of hulp ingeroepen van een ervaren ondernemer of coach. Met de campagne wordt ook vooral tijd en energie gestoken om mensen met elkaar in contact te brengen. Dat gebeurt o.a. bij DOK41 in Vlissingen, een broedplaats voor vernieuwend ondernemerschap. Daar vinden wekelijks netwerkbijeenkomsten plaats, soms aangevuld met thema’s over bijvoorbeeld crowdfunding, sales, octrooien en andere zaken die met ondernemerschap te maken hebben.
Ondersteuning
De campagne ZIGZAG ondersteunt vrouwelijke ondernemers met kennis, coaching en door het vormen en beschikbaar stellen van een netwerk. Ook financiële steun behoort tot de diensten.
De teller voor het aantal coachtrajecten staat op 43 en het ZIGZAG-fonds heeft ruim € 25.000,-- kunnen toezeggen aan aanvullende subsidies om groeiplannen beter te kunnen realiseren.
Het kantoor van ZIGZAG bij DOK41 in Vlissingen wordt steeds vaker bezocht door onderneemsters, die zo af en toe buiten de eigen omgeving willen werken en sparren.
Jurre Tjaarda, vormgever, maakte een infographic over 1,5 jaar ZIGZAG-Zoekt (zie onderstaande PDF):
Documenten
Meer informatie over ZIGZAG, Stichting:
Bekijk het complete instantieprofiel