Tilburgse onderneming komt met primeur voor laaggeletterdheid
- 5 apr., 2018
- Zakelijke dienstverlening
2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen en schrijven. Niet alleen kost dit de Nederlandse zorg 1 miljard euro per jaar, maar ook verhoogt dit de kans op gevaarlijke situaties op het werk. Steeds meer organisaties houden zich daarom bezig met bewustwording.
In de gemeente Tilburg gaat men zelfs nog een stapje verder: het initiatief Basisletters is de eerste Nederlandse onderneming die een dienst aanbiedt om informatie direct begrijpelijker te maken voor laaggeletterden.
Van levensbelang
De cijfers liegen er niet om: mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, leven gemiddeld 6 jaar korter, zijn armer en hebben vaker (psychische) gezondheidsproblemen. Op het werk zorgt dit doorgaans voor interne en externe miscommunicatie en meer ziekteverzuim. Daarnaast kan het kunnen lezen van cruciale documenten letterlijk van levensbelang zijn, denk onder andere aan patiëntenfolders, handleidingen en veiligheidsinstructies.
Hinder in het dagelijks leven
Laaggeletterdheid is geen dyslexie of analfabetisme: de doelgroep kan vaak lezen en schrijven, maar heeft moeite om informatie te begrijpen. Laaggeletterden ervaren dan ook veel hinder in het dagelijks leven. Ze begrijpen verkeersborden niet, kunnen slecht omgaan met een computer en formulieren invullen is onmogelijk. Jan Kemps, taalambassadeur van Stichting ABC, bevestigt dit: “Ik heb een leven vol gemiste kansen en carrièremogelijkheden, maar de schaamte is het ergst.”
Communicatie onder de loep
Wat Nederland momenteel doet aan laaggeletterdheid? Investeren in leertrajecten en bijscholing. Helaas weet de omgeving van een laaggeletterde vrijwel nooit dat hij/zij informatie niet begrijpt, door zojuist genoemde schaamte. Daardoor beginnen veel mensen die dit nodig hebben niet eens aan een cursus. Hoe organisaties kunnen inspelen op de behoeftes van deze doelgroep? Door hun eigen communicatie onder de loep te nemen.
Basisletters, geschreven voor iedereen
Basisletters, een initiatief van de Tilburgse copywriting agency Het TIC Huis, vindt dat iedereen recht heeft op begrijpelijke informatie. Samen met Stichting ABC en een testpanel, dat bestaat uit laaggeletterde mensen, herschrijven zij daarom documenten. Zo begrijpt de doelgroep wat er staat, júíst in teksten van levensbelang. Ook voor organisaties is deze dienst cruciaal: begrijpelijke informatie resulteert in betere interne en externe communicatie, een veiligere werkomgeving en minder ziekteverzuim.