Van Noorloos kijkt terug op nieuwe samenwerking met Heesen Yachts
- 14 mrt., 2018
- Industrie
Een jaar geleden werd in de loods bij Van Noorloos Cascobouw BV in Werkendam begonnen met het realiseren van een nieuw jachtschip. Van Noorloos nam de complete opbouw voor haar rekening. Opdrachtgever: Heesen Yachts uit Oss. Het luidde het begin in van een nieuwe samenwerking.
Foto: © Kloet
Het schip, waarvoor al een compleet ontwerp was getekend, kent een totale lengte van 50 meter. De bovenbouw die Van Noorloos realiseerde, is 36 meter lang. In de accommodatie die de cascobouwer voor haar rekening nam, bevinden zich ruimtes zoals het dek, de bar en een jacuzziruimte.
In de nacht naar de Biesbosch
Begin februari brak het moment aan waarop de bovenbouw, waaraan zo’n 45 weken in Werkendam was gewerkt, werd klaargemaakt voor transport. Vanaf het middaguur werden daar de voorbereidingen voor getroffen, waarna het schip om tien uur in de avond de openbare weg op mocht rijden. Midden in de nacht, het moet inmiddels een uur of 3 zijn geweest, arriveerde het transport in de haven van de Biesbosch. Daar werd langs de kade geparkeerd, om de bovenbouw bij het aanbreken van de ochtend aan de hand van twee mobiele kranen te water te laten op een ponton. De overslag naar Heesen Yachts nam zo’n 10 uur in beslag.
Bovenbouw en romp verbinden
Na een overnachting van de schipper, voer de gloednieuwe bovenbouw de volgende ochtend het haventje van Heesen binnen. Daar worden de komende weken de bovenbouw en de romp met elkaar verbonden. Zo’n vijftien tot twintig medewerkers werkten aan het realiseren van de bovenbouw, de komende weken helpen nog zo’n zes tot acht personeelsleden op locatie bij Heesen Yachts. Daarna kunnen anderen beginnen met het schilder- en timmerwerk.
In eigen beheer
Al het aluminiumwerk Van Noorloos uitvoerde en leidde tot de totstandkoming van de bovenbouw, werd in eigen beheer uitgevoerd. Directeur Fabian van Noorloos vertelt daarover: “Wij kopen materialen zelf in en we zijn zelf verantwoordelijk voor het snijwerk. Kant en klare materialen krijgen we niet aangeleverd.”
Geen robots
Robots staan bij Van Noorloos niet op de werkvloer. “Je ziet bij ons geen geautomatiseerde processen, maar mensen in de werkplaats die met handgereedschap werken. Op deze manier timmeren wij de opbouw in elkaar, met tekeningen als richtlijn. Het is een heel specialistisch proces.”
Het ontwerp lag er al
Vanuit zijn rol als directeur manager was Van Noorloos het afgelopen jaar verantwoordelijk voor de planning en de sturing richting de productie. Iedere week kwamen hij en de andere betrokkenen samen om de stand van zaken met elkaar door te nemen. In tegenstelling tot de meeste opdrachten die Van Noorloos uitvoert, was het in aluminium gespecialiseerde bedrijf uit Werkendam dit keer niet betrokken bij het ontwerp. “We gingen aan de slag op basis van een bestaand ontwerp, voor het soort schip dat al eens eerder was gebouwd.”
Nieuwe opdracht
De samenwerking tussen de cascobouwer en Heesen Yachts verliep prettig. “Heesen is een bedrijf dat de hoogst haalbare kwaliteit eist. Dat leverde een goede match op tussen ons, we zaten echt op één lijn.” Met het afronden van deze eerste opdracht voor Heesen Yachts, kan Van Noorloos alvast vooruit kijken naar een vervolg: ze mag de bovenbouw gaan bouwen van een zusterschip. Wel een ander soort schip dit keer, een hybride vaartuig. Van Noorloos: “Het ontwerp verschilt ten opzichte van het schip dat we zojuist hebben opgeleverd, maar de maatvoering is nagenoeg hetzelfde.” Het contract is getekend en Van Noorloos heeft de materialen inmiddels besteld.
Lengte tot 55 meter
Ook dit keer wordt het schip gebouwd in de loods in Werkendam, geschikt voor casco’s van maximaal 36 meter. In de loods die Van Noorloos afgelopen jaar in Hardinxveld-Giessendam opende, kunnen casco’s tot 55 meter worden gebouwd.
Auteur: Carline Klijn van Best
Meer informatie over NOORLOOS CASCOBOUW B.V., VAN:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!