Hoe TCPM een voorkeurspositie onder werkgevers nastreeft
- 8 apr., 2019
- Arbeidsmarkt
Dagelijks zijn de recruiters van TCPM ingenieurs & adviseurs op zoek naar nieuw talent: mensen met een technische opleiding op hbo- of wo-niveau, veelal werktuigbouwkundigen, die willen werken bij een bedrijf waar volop ruimte is voor groei.
Een bedrijf met een gloednieuw hoofdkantoor in Apeldoorn en vier vestigingen op andere plekken in het land. Een bedrijf waar techneuten hun hart op kunnen halen aan interessante projecten en waar ruim aandacht is voor persoonlijke groei en ontwikkeling.
Tijdens opleiding al recruiten
“Een vacature plaatsen en hopen dat je voldoende goede cv’s binnenkrijgt, is allang verleden tijd”, vertelt Nienke Weelink, HR adviseur bij TCPM. “De mensen die wij zoeken zijn schaars, die moet je direct benaderen, via korte lijnen. Daarvoor gebruiken we social media, job boards en LinkedIn. Ook zijn we vaak aanwezig op hogescholen, universiteiten en carrièrebeurzen. Onlangs waren we met een stand bij de TU in Eindhoven, samen met een technische collega die daar gestudeerd heeft. Die kan uit eigen ervaring vertellen hoe het is om bij TCPM te werken. Dat komt weer iets krachtiger over dan wanneer een recruiter dat doet.”
Keuze uit meerdere banen
Op de website van TCPM staan tientallen vacatures en werkomschrijvingen, voor starters en voor senior posities. “Wij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe mensen”, vertelt Nienke. “We willen als bedrijf verder groeien. We hebben banen in verschillende richtingen en in verschillende functies. Mensen die wij zoeken zijn heel gewild en kunnen vaak uit meerdere banen kiezen. We steken er veel energie in om de kandidaten voor een persoonlijk gesprek hier binnen te krijgen. Dan pas kun je het TCPM verhaal echt goed vertellen en het verschil maken.”
Employer Branding
Om aan een sterk werkgeversmerk te bouwen, is TCPM onlangs, in samenwerking met een communicatiebureau, gestart met Employer Branding. Centraal hierin staat het vinden en binden van de medewerkers die goed bij TCPM passen. Daarnaast willen we natuurlijk meer bekendheid geven aan TCPM als werkgever, als bedrijf waar je graag wilt werken als techneut. Nienke: “We hebben de werknemersreis goed in beeld gebracht en daarna onze interne processen aangescherpt. Immers, het zijn van een aantrekkelijke werkgever begint bij je af te vragen wat we op dit moment doen voor onze (nieuwe) medewerkers. Dat geldt voor de werving, het aanbieden van opleidingen, kennisdeling, inhoudelijk interessante en afwisselende projecten, goede arbeidsvoorwaarden, leuke personeelsuitjes, maar ook voor het uit dienst gaan. Er is ons veel aan gelegen dat we op een goede manier afscheid nemen van mensen, zodat ze met een positief gevoel aan TCPM blijven denken en over ons praten.”
Maar liever dan afscheid nemen, verwelkomt en behoudt TCPM haar medewerkers. Met aandacht voor Employer Branding hopen ze hier de komende jaren goed in te slagen.
Auteur: Dianne Huijskens
Meer informatie over TCPM INGENIEURS & ADVISEURS:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel