Meetdienst met lekdetectie goud waard voor NS-station in Breda
- 10 sep., 2020
- Bouw
- Bron: Brabant Water
Voldoende zicht houden op het watergebruik: voor grote organisaties valt het vaak niet mee. Dat geldt al helemaal als er sprake is van een nieuwbouwlocatie. Je hebt tenslotte geen referentiekader. Daarom zet Brabant Water bij zakelijke klanten graag in op slimme watermeters met lekdetectie.
Een oplossing die voor het nieuwe NS-station in Breda al snel goed uitpakte. Een oplossing die voor het nieuwe NS-station in Breda al snel goed uitpakte en hen bijna 16 miljoen liter water én zo'n 8.200 euro op jaarbasis scheelt.
De slimme watermeter brengt het watergebruik in beeld. Die gegevens worden elke nacht automatisch verzameld en beschikbaar gemaakt. Brabant Water koppelt daar een meetdienst met lekdetectie aan. “Op basis van een algoritme zien we direct of het afgiftepatroon verandert”, vertelt Peter Kuin, businessanalist bij Brabant Water. “Is het verbruik ineens veel hoger dan normaal? Dan koppelen we dat terug naar de klant. Zo bieden we onze afnemers grip op hun waterstromen. En daarmee op de kosten. Een rol waarmee we veel toegevoegde waarde leveren. Want onze klanten kijken nu eenmaal niet zo fanatiek naar het watergebruik als wij.”
Lekkage snel ontdekt
De meetdienst met lekdetectie - die ook werd ingezet op het nieuwe station in Breda - bleek voor NS al snel goud waard. “Direct nadat we ons meetsysteem installeerden, zagen we dat er continu 1800 liter water per uur werd verbruikt”, legt Peter uit. “Dag en nacht, doordeweeks en in het weekend. Dat valt op, want een voortdurende stroom van 1800 liter water is erg ongebruikelijk. Natuurlijk kan er een logische verklaring voor zijn. Bijvoorbeeld een installatie of proces dat zo’n hoeveelheid water nodig heeft. Maar het kan ook op een lekkage wijzen. En zo’n lekkage kan ongemerkt heel lang voortduren.”
Stevige besparing
Hoewel de slimme watermeter een opvallende piek laat zien in het watergebruik op het station in Breda, is niet in één oogopslag duidelijk waar het probleem zit. Dat vraagt om nader onderzoek. Peter: “We hebben een aantal keer samen met het technische team van NS een ronde door het pand gemaakt. Vervolgens hebben we alle afsluiters één voor één dichtgezet om te zien in welk deel van het station de lekkage zat. Uiteindelijk bleek een leiding naar een kiosk op een van de perrons de boosdoener. Het water kwam toevallig direct in het riool terecht. Vandaar dat we nergens natte plekken zagen.” Omdat het leidingwerk is weggewerkt onder het perron, koos NS in samenwerking met ProRail ervoor om een nieuwe leiding door de bestaande waterleiding te trekken. En met succes. “Hiermee bespaart NS op jaarbasis bijna 16.miljoen liter water én ongeveer 8.200 euro per jaar. Zonder het meetsysteem was die lekkage nooit opgespoord. En dan zijn de kosten voor de slimme watermeter met lekdetectie van maximaal 255 euro per jaar echt verwaarloosbaar.”
Meer informatie over BRABANT WATER :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel