Profiel van een silhouet
- 1 aug., 2011
- Financieel & Juridisch
- Bron: AOMB- Algemeen Octrooi- en Merken Bureau
AOMB- Algemeen Octrooi- en Merken Bureau
Het merk POLO RALPH LAUREN herkennen we allemaal zodra het silhouet van een polospeler in beeld komt. Onlangs maakte Ralph Lauren succesvol bezwaar tegen een Europese merkaanvrage van een overeenstemmend silhouet van eveneens een actieve polospeler, voor wat betreft kleding. Het silhouet van de polospeler van Ralph Lauren is bijzonder onderscheidend in de kledingbranche en dus is verwarringsgevaar aannemelijk, oordeelde het EU Gerecht.
Tegelijkertijd werd er ook een andere zaak gewezen over eveneens een silhouet. Hier ging het om een silhouet van een indiaan van het bekende sigarenmerk COHIBA, dat bezwaar maakte tegen de Europese merkaanvrage van een silhouet van een Kiowa indiaan, eveneens voor tabakswaren. Hierover oordeelde het EU Gerecht dat de totaalindruk van beide silhouetten te verschillend is, rekening houdend met de profielen én woordelementen, waardoor verwarringsgevaar niet aannemelijk is.
Kortom, het blijft bij beeldmerken lastig te voorspellen hoe de afweging van gelijkende ‘totaalindrukken’ zal uitpakken, maar een in het oog springend woordmerk zal zeker de balans behoorlijk beïnvloeden.
Meer informatie over AOMB (ALGEMEEN OCTROOI- EN MERKENBUREAU B.V.):
Bekijk het complete bedrijfsprofiel