Samenvoegen en investeren in één Zeeuwse locatie Mammoet wekt vertrouwen
- 29 apr., 2019
- Bouw
Mammoet voegde in maart 2019 twee vestigingen samen. Op de bestaande multipurpose terminal aan de Autrichehaven van Terneuzen richtte het bedrijf een hypermodern kantoor op, compleet met een onderhouds- en herstelwerkplaats van 1.200 m2.
Foto: © recht door zee
Deze werkplaats is voorzien van halkranen met een hijscapaciteit tot 80 ton. Ook is een 23 meter lange smeerput aanwezig. De werkplaats wordt gebruikt voor het onderhoud van alle kranen, transportmiddelen en andere equipement van de Mammoetvestigingen in Zeeland, Antwerpen en Gent. Omdat er in de regio maar een beperkte mogelijkheid aanwezig is met goede onderhoudsfaciliteiten voor werktuigen als kranen, heftrucks, grondverzetmachines en vrachtwagens tonen ook de plaatselijke bedrijven reeds interesse in de onderhoudsmogelijkheden op de nieuwe locatie. Door de samenvloeiing van de twee vestigingen en het centraliseren van het onderhoud van vier vestigingen naar één, is Mammoet klaar voor de groei die verwacht wordt.
In de zoektocht naar aannemers koos Mammoet voor lokale partijen. Het raadgevend Ingenieursbureau Koch uit Terneuzen maakte het ontwerp en H4A uit Sas van Gent, een bedrijf in vogelvlucht slechts vijfhonderd meter verderop gelegen, weliswaar door het kanaal van Gent naar Terneuzen van elkaar gescheiden, verwierf de opdracht voor de bouwkunde en constructies, met IZV uit Kloosterzande als onderaannemer voor de staalconstructies en gevelbekledingen. SPIE Industry services uit Hoek verzorgde de elektrische installaties met Poppe Installatietechniek uit Kloosterzande voor de werktuigkunde. Sagro uit Terneuzen werd belast met het civiele werk.
Kortere stilstand
Door de onderhoudsfaciliteiten in Zeeland bespaart Mammoet jaarlijks vele transporten van machines en equipment naar Schiedam en terug, daar werd het onderhoud tot voor kort uitgevoerd. Het transport resulteerde in lange transporttijden, extra transportkosten en hield een machine langer uit bedrijf.
De multipurpose terminal van Mammoet is 10 hectare groot en beschikt over driehonderd meter kadelengte met een waterdiepte van twaalf meter, waardoor de terminal uitermate geschikt is om grote zeeschepen te ontvangen.
Aan de Autrichehaven realiseert Mammoet de overslag van extreme heavy lifts van schip op kade en omgekeerd. Lading kan eveneens voor korte of langere periode degelijk worden opgeslagen.
Branch manager Marlon Roels: “Zelfs de grote zeeschepen kunnen aan onze kade in Terneuzen aanmeren, iets wat niet iedere partij hier in de regio kan aanbieden.”
Mammoet is opdrachtgevers de laatste jaren steeds meer als partner gaan zien. “Al in een vroeg stadium staan we stil bij wat belangrijk is. Nog steeds bieden we een goed product voor een goede prijs, maar nu denken we veel meer vanuit de oplossing die we in een project of onderhoudsactiviteit kunnen bieden. Het is een verschil in denkwijze.”
Investeren aan de voorkant
Het verkleinen van de doorlooptijd van een plant stop voor een Petrochemisch bedrijf levert het bedrijf een flinke kostenbesparing op. De kosten van onderhoud liggen wellicht iets hoger, maar door de fabriek drie tot vier dagen eerder op te kunnen starten, levert meer omzet aan de productiezijde op en daardoor meer resultaat. “Bedrijven willen investeren aan de voorkant, waardoor ze aan de achterkant geld verdienen en/of kosten besparen. Het is een principe dat we nu zoveel mogelijk toepassen: “The biggest thing we move is time”. Het totale voordeel is groter dan de kosten van het werk dat wij uitvoeren.
De nieuwe manier van werken werd in april van dit jaar wederom gewaardeerd met de uitreiking van twee Esta awards. De jury prees Mammoet voor het uitvoeren van innovatieve ideeën. In Pernis bij Rotterdam bijvoorbeeld, zorgde Mammoet ervoor dat een kraan op een platform twintig meter hoog kwam te staan. “De ruimte die we hadden om de kraan op te stellen, was beperkt. Daardoor rees de vraag of de kraan wel over voldoende capaciteit beschikte. Door de kraan op hoogte te zetten, kon toch de opdracht snel en efficiënt worden uitgevoerd”. Met de uitreiking van de tweede award werd waardering geuit voor de tewaterlating van een replica van een historisch schip in het Russische St. Petersburg. “Het opbouwen van de door ons ontwikkelde PTC 35 kraan bespaarde wederom veel tijd in vergelijking met de traditionele manier van te water laten”, aldus Marlon Roels.
Auteur: Carline Klijn – van Best
Meer informatie over MAMMOET MULTI PURPOSE TERMINAL TERNEUZEN:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel