Sociaal netwerken belangrijker dan hoogte salaris
- 31 mei, 2010
- Arbeidsmarkt
- Bron: Studentenwerk
Tijd voor een social media beleid op de werkvloer.
Werknemers tussen de 25 en 34 jaar willen zowel op het werk als thuis altijd bereikbaar zijn, of het nu privé of zakelijk is. Dit blijkt uit het internationale onderzoeksrapport 'Web 2.0 in the Workplace' dat deze maand werd gepubliceerd. De groep jonge werknemers wordt in dit onderzoek de standby-generatie genoemd.
Het is een weinig verrassende uitkomst over het onderzoek dat is gehouden onder de generatie Y, maar wel opmerkelijk is het percentage uit deze groep dat een baan zou weigeren als de werkgever geen toegang zou geven tot hun sociale netwerken of persoonlijke mail: Maar liefst 21% !
Dat geeft te denken. Er is al vaak gediscussieerd over hoe werkgevers zich het beste kunnen opstellen tegenover de opkomst van sociale media. Maar op grote schaal steken veel bedrijven nog steeds hun kop in het zand. Maar liefst 3 van de 4 bedrijven hebben nog steeds geen concrete richtlijnen opgenomen in hun beleid over het gebruik van sociale media als Hyves, Twitter, Facebook of MSN. Gebrek aan kennis hierover is ongetwijfeld een belangrijke reden, alsook de angst voor het ‘loslaten’ van privégedrag op de werkvloer.
Maar een werknemer praat online niet alleen over zichzelf, hij praat ook over jouw bedrijf, of je het nu leuk vindt of niet. En daarom wordt het tijd om serieus bezig te zijn met het opstellen van social media richtlijnen. Mashable stelde 5 belangrijke W’s op om hiermee te beginnen, welke we graag voor je hebben samengevat:
1. Waarom een social media beleid?
Wat gebeurt er eigenlijk als je iets over je bedrijf loslaat op internet? Dat ligt er helemaal wát je precies loslaat. In november 2008 werden dertien medewerkers van Virgin Atlantic Airways ontslagen wegens ‘onfatsoenlijke’ reacties op Facebook. Ze plaatsten kritische reacties over de veiligheid van de vliegtuigen en beledigden passagiers door ze kakkerlakken te noemen.
Het is belangrijk om je werknemers te wijzen op de gevolgen die werkgerelateerde uitingen via social media kunnen hebben. Er is geen privacy en de baas leest alles. Geloof het, lang niet iedereen is zich hiervan bewust.
Werknemers moeten inzien dat het beleid omtrent lastering, ethiek en loyaliteit ook echt álle vormen van communicatie aanspreekt. Zowel op het werk als thuis. Laat ze weten dat het negatief uitlaten over klanten of collega’s serieuze gevolgen heeft voor de lengte van hun loopbaan.
2. Wat kunnen social media voor je bedrijf betekenen?
Hoe staan je werknemers eigenlijk tegenover de normen en waarden binnen jouw bedrijf? Dit is belangrijk om uit te zoeken, want sluit dit naadloos aan, dan is er weinig om je zorgen om te maken. Sterker nog, hoe vaker je merk online genoemd, hoe beter je positie. Zo heeft het gebruik van Twitter door Dell 1 miljoen dollar aan inkomsten opgeleverd.
3. Wie moet er door het beleid worden aangesproken?
Iedereen! Want er wordt niet meer alleen online gecommuniceerd door je marketing- en communicatieafdeling. Waarschijnlijk heb je als bedrijf een beleid opgesteld hoe de telefoon op te nemen en mailtjes te beantwoorden. Het is niet meer dan logisch dat deze regels ook van toepassing worden op het gebruik van online media.
4. Waar zouden je werknemers je beleid moeten kunnen vinden?
Wie haar werknemers alle ruimte geeft om te communiceren met de hele wereld, doet er goed aan om ze ook te voorzien van enige vorm van social media training. Dit kan gemakkelijk plaatsvinden tijdens de oriëntatiefase van nieuwe werknemers. Zorg ervoor dat ze vanaf het begin op de hoogte zijn van de voor- en nadelen in het gebruik van sociale media en leer ze vooral op welke manier ze ermee om moeten gaan.
5. Wanneer kan je het beste met je beleid van start gaan?
Nu! Het gebruik van Twitter, Facebook, Hyves en andere online netwerken groeit met de dag. Ze nemen tegenwoordig een steeds belangrijkere positie in op de marketingafdeling van grote bedrijven.
Wil je serieus een social media beleid opzetten, maar heb je geen idee hoe te beginnen? Download dan de podcast over Social Media Policy Guidelines. Hierop geeft Michael Specht tips over het managen van social media op de werkvloer.
Meer informatie over YOUNG CAPITAL TILBURG:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel