‘Taal is een belangrijke werknemersvaardigheid’

  • Onderwijs & Training
  • Bron: NIOW

‘Je gaat het pas zien als je het door hebt.’ Aldus Johan Cruijff. Voor bijna 1 miljoen werknemers in Nederland valt dat spreekwoordelijke kwartje minder snel, omdat ze kampen met een lage taalvaardigheid. Veiligheidsinstructies lezen of e-mails schrijven wordt dan een hele opgave.

‘Taal is een belangrijke werknemersvaardigheid’

Gelukkig hebben werkgevers, taalaanbieders en branche- en koepelorganisaties zich aangesloten bij het Taalakkoord. NIOW is partner van het Taalakkoord en zet zich in om samen met het bedrijfsleven de taalvaardigheid van medewerkers te vergroten.

Moeite met lezen en schrijven

Bijna 14% van de werknemers in Nederland heeft moeite met lezen en schrijven. Het betreft zowel hoog- als laagopgeleiden en zowel mensen met een migratieachtergrond als autochtone medewerkers. Het aandeel medewerkers met taalproblemen verschilt per organisatie en functie, maar in vrijwel alle branches werken mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal. Voor deze medewerkers is het vaak erg lastig om zich verder te ontwikkelen. Daarnaast kan een lage taalvaardigheid zorgen voor een hoger ziekteverzuim, lagere productiviteit en veiligheidsproblemen. Communiceren met collega’s via WhatsApp of e-mail is lastig, wat de samenwerking belemmert. En dan zijn alledaagse problemen zoals het kunnen lezen van overheidsdocumenten nog niet eens benoemd.

Taal is een belangrijke werknemersvaardigheid

Werkgevers kunnen bijdragen aan een betere taalvaardigheid van werknemers door taal op de werkvloer bespreekbaar te maken en werknemers te scholen. Een hogere taalvaardigheid stimuleert onder andere het zelfvertrouwen van medewerkers, vergroot hun enthousiasme voor het werk en verbetert de binding met de organisatie. Bedrijven merken de effecten van groeiende taalvaardigheid bijvoorbeeld op de kwaliteit van de dienstverlening, de productiviteit en het imago.

Belang van Taalvaardigheid

Effect van een grotere taalvaardigheid bij bedrijven. Bron: Taalakkoord 

Taal is overal op de werkvloer

Ook werknemers met een hoog taalniveau zijn gebaat bij aandacht voor taal op de werkvloer. In elke functie heb je wel te maken met taal. Belangrijk is dat medewerkers dát taalniveau behalen dat ze nodig hebben voor hun werkzaamheden. Iemand kan mondeling goed functioneren als teamleider, maar heeft wellicht moeite met het schrijven van rapportages. Ook dat is taal op de werkvloer! In alle gevallen hebben taalproblemen negatieve gevolgen voor het werk. Het is dus zinvol er iets aan te doen.

Taal als instrument voor communicatie

Mariëtte Boogaard, directeur van NIOW: “Taal is het belangrijkste instrument voor succesvolle en professionele communicatie! Een goede taalbeheersing wekt vertrouwen, draagt bij aan een soepele samenwerking en bekrachtigt een goede reputatie. Wij adviseren bedrijven over taalbeleid, taaltraining en de inzet van ondersteunende middelen op de werkplek.” De wens van de organisatie of medewerker is altijd het uitgangspunt bij het ontwikkelen van de taal- en schrijftrainingen. “Daarbij maakt het taalniveau niet uit, elke taal- en schrijftraining van NIOW is maatwerk dus het loont voor iedereen te investeren in het ontwikkelen van professionele taalvaardigheden.”

Belang van Taalvaardigheid

Effect van een grotere taalvaardigheid bij medewerkers. Bron: Taalakkoord

NIOW: partner van het Taalakkoord

Mariëtte Boogaard: “NIOW draagt graag bij aan een prettig en veilig werkklimaat. Wij ervaren dat anderstalige of laaggeletterde medewerkers na een training productiever deelnemen aan het werkproces en meer plezier hebben in hun werk. Ook worden fouten voorkomen, opdrachten beter begrepen en wordt er veiliger gewerkt. Daarom zijn wij partner van het Taalakkoord.”

Meer informatie over NIOW:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!