Talis en Jacobs Beheersbaar Onderhoud tekenen voor Resultaat Gericht Samenwerken
- 3 nov., 2015
- Bouw
- Bron: Jacobs Beheersbaar Onderhoud
Met Resultaat Gericht Samenwerken (RGS) zet woningcorporatie Talis een nieuwe stap voor goed woningonderhoud tegen beheersbare, lagere kosten. Op 6 oktober heeft Talis met vier aannemers uit de regio een raamovereenkomst getekend voor de aanpak van het planmatig onderhoud.
De vier bedrijven waarmee Talis overeenkomsten is aangegaan zijn: Hagemans Vastgoedonderhoud, Ariens Partner in Vastgoedonderhoud, Burghouts en Jacobs Beheersbaar Onderhoud. In januari zijn de corporatie en onderhoudsbedrijven gezamenlijk gestart met het opstellen van prestatieafspraken over het planmatig onderhoud, waarbij de kwaliteitseisen en prijzen vooraf vastliggen. De aannemer schrijft samen met Talis het meest optimale scenario voor de komende vijfentwintig jaar en krijgt vervolgens de opdracht en verantwoordelijkheid voor de planning en uitvoering van één onderhoudscyclus. Dit is een periode van zes tot acht jaar. Bij goed functioneren en het leveren van de gevraagde kwaliteit krijgt de aannemer weer opdracht voor de volgende cyclus. Zo blijft Talis aan het roer en maakt zij optimaal gebruik van de kennis en expertise van de aannemer. Met de ondertekening op 6 oktober is de samenwerking officieel bekrachtigd.
Voordeel door slim werken
Resultaat Gericht Samenwerken betekent vooral slim samenwerken met voordelen voor zowel de corporatie, de aannemers én de huurders. Het voordeel voor Talis is dubbele zekerheid. Zij krijgt de gevraagde kwaliteit en garanties tegen een scherpe prijs die vooraf bekend is.
Berto Buiting, projectleider bij Talis: “Nu de kwaliteitseisen vastliggen en we ook gezamenlijk gekomen zijn tot marktconforme prijzen voor de onderhoudswerkzaamheden, creëren we de ruimte om samen het onderhoud nog slimmer uit te voeren. Slimmer betekent nog meer besparingen, maar bijvoorbeeld ook minder overlast voor de huurders. Door innovatieve oplossingen en onderhoudswerkzaamheden te combineren kunnen we de tijd tussen twee onderhoudsmomenten verlengen, met behoud van kwaliteit.” Naast minder overlast biedt de RGS-werkwijze voor de huurder nog een andere meerwaarde, verwacht Buiting. “De aannemer wordt een vast 'gezicht' voor bewoners. Een onderhoudsbedrijf dat voor een woongebouw een opdracht krijgt voor een langere periode, bouwt ook zelf aan een rechtstreekse relatie met bewoners. De huurders krijgen tevens een stem in de beoordeling en evaluatie van de ondernemers.” Het voordeel voor de onderhoudsbedrijven is ook tweeledig: ze kunnen zelf de planning bepalen, met continuïteit in de omzet.
Feeling houden
Ronald Leushuis, bestuurder bij Talis: “Natuurlijk houden we scherp in de gaten in welke mate bij ons de kosten voor onderhoud gaan afnemen. Daarbij blijven wij altijd zelf aan het roer. Onze insteek is om de eigen kennis over de techniek en de sociale vraagstukken van onze woongebouwen te behouden. Bij inspecties gaat er iemand van Talis mee. Die verantwoordelijkheid dragen we niet helemaal over. We blijven als opdrachtgever verantwoordelijk en houden feeling met huurders en ons vastgoed.”
Talis verwacht veel van deze werkwijze. Bij soortgelijke overeenkomsten elders in het land daalden voor corporaties de totale kosten voor onderhoudswerk tot wel twintig procent. Leushuis: “De samenwerking met deze eerste vier bedrijven is een start. Ik verwacht dat we over een paar jaar niet anders meer doen. Volgend jaar volgen RGS-overeenkomsten met meer aannemers, en de omvang van het op deze wijze uitbestede onderhoudswerk stijgt dan van 2 miljoen naar 8 miljoen euro. Het past in onze verantwoordelijkheid om door slim werken de woningen kwalitatief goed én betaalbaar te houden, ook in de toekomst.”