Thematische aanpak en samenwerking moet Leisure verder helpen
- 11 dec., 2015
- Toerisme & Recreatie
Hoe zet je gezamenlijk een regio op de kaart? Dat was het onderwerp van gesprek aan de thematafel Leisure & Business tijdens RegioinBedrijf Connect bij het Efteling Golfpark.
Tijdens een eerste inventarisatieronde blijkt wel dat de meeste deelnemers het een enorme uitdaging vinden om de regio op de kaart te zetten. De volgende vragen leven: Hoe kan leisure een bijdrage leveren aan de lokale economie? Hoe krijgen we een gemeenschappelijk belang wanneer het in 1 gemeente ook nog niet altijd gemeenschappelijk belang is? Hoe gaan we de zakelijke toerist verleiden naar de regio? Hoe vermarkten we Brabant buiten Brabant? Hoe kunnen we de lokale leisure ondernemers verbinden en laten samenwerken? Hoe fungeren we als aanbieders als 1 groep?
Diverse belangen
De belangen van inwoners, gemeenten, winkeliers, ondernemers, provincie zijn zo enorm divers waardoor de samenwerking voor een vitaal leisure landschap soms moeilijk tot stand komt. Veel obstakels en beperkingen worden gezien.
Efteling zoekt verbinding
In het verleden was de Efteling wat minder georiënteerd op haar directe omgeving als onderdeel van haar groeistrategie. De Efteling wenst echter uit te groeien van een regionaal attractiepark naar een internationale bestemming. De marketingstrategie werd ook meer gericht op België en Duitsland. Ook kwam het besef dat gasten een bezoek aan de Efteling vaak combineren met een verblijf in de regio. We moeten dus met de regio een vakantiebestemming creëren, waar bezoekers meer dagen willen verblijven. De Efteling heeft het hotel en vakantiepark als mogelijkheid.
In de regio is een enorm potentieel aan aanbieders van ‘bedden’ in alle prijsklassen. De Efteling is met diverse aanbieders de samenwerking aangegaan. Ook met de grotere hotelketens is samenwerking gezocht om vooral de internationale gast naar de Efteling te krijgen. En die gast daarmee weer de regio in te krijgen als toerist. De ambitie van de Efteling is tevens verder kijken dan alleen gasten uit de Benelux. En dus verbinden zij ook met ander interessant recreatief aanbod in de regio.
Thematische aanpak
De primaire taak van VisitBrabant is om het vrijetijdsaanbod van Brabant te versterken, te ontwikkelen en te ontsluiten via digitale mogelijkheden (website, apps, sociale media), maar ook door internationale campagnes, persbewerking en trade-activiteiten (o.a. tradeshows). Als netwerkorganisatie is het doel van de gezamenlijke inspanning om meer bezoekers, meer bestedingen en meer banen in de Brabantse vrijetijdssector te realiseren. VisitBrabant is nog een jonge organisatie waardoor de successen wellicht nog niet bij iedereen bekend zijn.
In hun marketingstrategie ligt de nadruk op een thematische aanpak. Iconen als Van Gogh en Bosch zorgen door de themajaren voor het beter bereiken van (inter)nationale toeristen, waarna het proces start van het continu verleiden van de bezoeker tot in de haarvaten van de sector, teneinde dat langere verblijf en die hogere bestedingen te realiseren. Verder zie je dat andere instanties ook inspringen op bijvoorbeeld een Van Goghjaar waardoor je verbindingen kunt leggen.
Denken vanuit de gast
Gemeenten spreken wel hun zorg uit dat er veel aandacht is voor grote projecten/steden maar dat de kleinere gemeenten in Brabant worden vergeten. Maar wat groot in de etalage staat wordt niet afgemeten aan grootte, maar aan de mate waarin het aanbod vanuit (inter)nationaal perspectief onderscheidend is. En gedurende het proces van verleiden kan (moet) zelfs de kleinste ondernemer aan bod komen. Om nationale en internationale (zakelijke) toeristen naar onze regio te trekken, is het van belang om veel meer te gaan denken vanuit de gast. Dus van buiten naar binnen de organisatie/gemeente kijken en de gast en zijn gevoel van beleving voorop te zetten.
We pretenderen gastvrij Brabant te zijn. Maar wanneer je net voor sluitingstijd een restaurant binnen komt, hoor je soms als gast dat de keuken dicht is. En hoe kan het dat we heel graag buitenlandse gasten willen ontvangen maar amper een menukaart aantreffen met vertaling in het Engels of Duits? Met het vertalen van alle communicatie (van website tot menukaart) zouden we als sector een flinke slag kunnen slaan.
Gemeenschappelijk doel!?!
Hebben we in Brabant sowieso wel een gemeenschappelijk doel, missie en visie wat we willen bereiken met de vrijetijdssector? En hoe kun je dit vertalen naar al die diverse partijen om te gaan voor één gemeenschappelijk doel. De angst ontstaat aan tafel dat we dan weer 10 jaar verder zijn voordat dit beschreven is. Laat staan in uitvoering. Maar toch moet er ergens gestart worden. Een stip aan de horizon is nodig met een bijbehorend stappenplan om bij die stip te komen. Vertel een authentiek verhaal over je regio, altijd vanuit de beleving van de gast. Dit verhaal dient vervolgens in het DNA van inwoners, ondernemers en winkeliers te komen. Alleen door samenwerking kun je veel bereiken en versnippering voorkomen.
Deelnemers aan thematafel Leisure & Business:
- Kris van Meel (Efteling), discussieleider
- Helga Aerssens (Convention Bureau Brabant)
- Marcel Stiefelhagen (Gemeente Oosterhout)
- Marco Faas (Gemeente Valkenswaard)
- Theo van der Heijden (Gemeente Goirle)
- Alexander Prent (Fitland Hotel Mill, Uden en Veghel)
- Sef Sweegers (Visit Brabant)
- Kees Grootswagers (Gemeente Loon op Zand)
Auteur: Barbara Tetteroo
RegioinBedrijf organiseerde op 26 november de netwerkbijeenkomst RegioinBedrijf Connect bij het Efteling Golfpark. Tijdens deze bijeenkomst kon het netwerk van RegioinBedrijf op een gerichte manier met elkaar in contact te komen, verbindingen op niveau realiseren en kennis delen. Volg je RegioinBedrijf op Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de komende netwerkbijeenkomsten. |
Video bij artikel
Meer informatie over REGIOINBEDRIJF:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel