VION versterkt Foodactiviteiten
- 18 jun., 2012
- Agrofood & Biobased
- Bron: Vion Food Group
Voedingsmiddelenproducent VION Food Group heeft in de afgelopen maanden een intensieve heroriëntatie uitgevoerd op zijn meerjarenstrategie “Balancing the Future”. Aanleiding hiervoor was de resultaatontwikkeling in 2011 en de actuele economische vooruitzichten voor de komende jaren.
De conclusie van de heroriëntatie is dat de strategie is herbevestigd en diverse maatregelen en investeringen versneld en versterkt gaan worden uitgevoerd.
De strategie en activiteiten van VION Ingredients hebben in 2011 tot tevredenstellende resultaten geleid. De toegevoegde waarde strategie en verduurzaming van de verwerking van grondstoffen wordt gerealiseerd. VION Ingredients blijft zich richten op de verdere optimalisatie van de productie en integratie van recent overgenomen bedrijven waaronder Eastman Kodak in Amerika.
Het strategische plan van aanpak voor de drie thuismarkten van VION Food – Duitsland, Nederland en Verenigd Koninkrijk – is erop gericht effectiever en efficiënter te gaan werken. Doelstelling is om de productiviteit van de bedrijven verder omhoog te brengen, de kwaliteit van de producten eveneens te verhogen en de kosten te verlagen. De meeste organisatorische aanpassingen en maatregelen in Nederland en Duitsland zijn inmiddels geïdentificeerd.
VION gaat de maatregelen versneld uitvoeren en dit verschilt per land en per markt. Initiatieven worden op maat gesneden, met een scherp oog voor lokale, regionale en landelijke omstandigheden. Onderdeel van het plan van aanpak is dat afscheid wordt genomen van producten binnen het totale assortiment die onvoldoende aansluiten op de strategie. De maatregelen gaan gepaard met banenreducties, zowel door sluiting van fabrieken als in de backoffice activiteiten. In lijn met de CSR (Corporate Social Responsibility)-agenda van VION gaat het plan van aanpak leiden tot minder transportbewegingen en een verhoging van het dierenwelzijn.
CEO en bestuursvoorzitter Uwe Tillmann: “De uitgangspunten van onze strategie zijn herbevestigd. Het realiseren van duurzame partnerschaprelaties met strategische klanten blijft onverminderd van het allerhoogste belang, nu en in de toekomst. Daar investeren we nadrukkelijk in, net als in onze kwaliteit en effectiviteit. De juiste balans en keuzes bepalen ons succes in de toekomst. Productie, logistiek, ICT en verkoop gaan we verder optimaliseren en daarmee tevens kosten terugbrengen. Helaas ontkomen we er daarbij niet aan om ook banen te reduceren en bepaalde activiteiten te stroomlijnen. In het belang van onze klanten, onze leveranciers en onze medewerkers zetten we daarbij nu meer dan ooit in op toegevoegde waarde en ons credo Passion for Better Food”.
VION Food Nederland
VION Food Nederland concentreert zijn varkensvleesactiviteiten. De activiteiten van VION Druten stoppen en gaan over naar VION Boxtel en VION Groenlo. De retailproductie wordt voor een groot deel geconcentreerd bij VION Retail Groenlo. Encebe Vleeswaren past vanwege de marktontwikkelingen zijn productie, assortiment en organisatie aan. De overcapaciteit van logistiek dienstverlener Distrifresh Boxtel wordt aangepast. De indirecte stafafdelingen worden afgestemd op de nieuwe productieorganisatie. Alle voorgenomen aanpassingen en investeringen bij elkaar opgeteld hebben naar verwachting gevolgen voor de werkgelegenheid van circa 340 eigen medewerkers. VION spant zich in om een deel van deze medewerkers te kunnen herplaatsen. De Groeps Ondernemingsraad van VION Food Nederland is inmiddels om advies gevraagd.
VION Food Duitsland
VION Food Duitsland past zijn structuur aan en concentreert daarmee activiteiten. Dit resulteert in een aanzienlijke verlaging van de stafafdelingskosten. Voor het einde van 2012 vervalt de werkgelegenheid van ruim 290 medewerkers, waarvan circa 125 medewerkers op stafafdelingen. Met het grootste deel van de betreffende medewerkers is al gesproken. De overige gesprekken vinden binnen twee tot drie weken plaats. VION gaat herplaatsingsmogelijkheden onderzoeken in relatie tot de individuele situatie van de medewerkers. VION Food Duitsland optimaliseert daarnaast zijn productportefeuille en gaat zich verder concentreren op aantrekkelijke markten en het verlagen van kosten. De aanpassing van de productieprocessen en de productportefeuille brengen met zich mee dat het aantal arbeidsplaatsen bij VION Wunstorf van zowel indirecte medewerkers als productiemedewerkers wordt teruggebracht. De verplaatsing van de varkensvleesactiviteiten naar andere locaties en het aanpassen van de productportefeuille leidt ook tot vermindering van het aantal medewerkers bij VION Hilden.
VION Food UK
De omvang en complexiteit van de VION Food UK business vereist meer tijd en aandacht voor een zorgvuldige analyse van de strategische opties dan Nederland en Duitsland. Deze analyse wordt momenteel uitgevoerd.
VION N.V.
VION N.V. is een internationaal opererend foodbedrijf met twee kernactiviteiten food en ingredients. Het concern maakt hoogwaardige voedingsmiddelen voor mens en dier. VION realiseert een omzet van €9,5 miljard en telt 26.500 medewerkers. VION is niet beursgenoteerd en heeft één agrarische aandeelhouder, de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) met circa 18.000 leden. Het hoofdkantoor van VION staat in Eindhoven (NL).
Meer informatie over VION FOOD NEDERLAND:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel