Zorg ervoor dat er echt naar u geluisterd wordt

  • Zakelijke dienstverlening
  • Bron: Ronald Dingerdis (Dingerdis Customer Care)

Gebruik de VVV-methode om te zorgen dat uw boodschap echt wordt begrepen.

Mensen kunnen niet langer dan 20 seconden effectief luisteren. Daarna gaat men nadenken over wat er is gezegd, dwaalt men af met de gedachten of gaat men ‘geestelijk kamperen’. Dat is lastig want bij een conversatie praten we veel langer dan 20 seconden achter elkaar. Jammer dus, wanneer uw boodschap verloren gaat.

Hoe krijgt u uw boodschap wel over de bühne?

Wanneer u wilt dat mensen een belangrijke boodschap onthouden  gebruik dan de VVV-methode (Vertel, Vraag reactie  en Vertel  verder) . Vertel  het 1e deel van uw boodschap (niet langer dan 20 seconden). Vraag uw gesprekspartner om een reactie (bijvoorbeeld wat vind je daarvan nu je dit zo hoort?). Vertel het volgende deel van uw boodschap (niet langer dan 20 seconden).

Wanneer u de VVV-methode toepast zult u merken dat mensen betrokken raken bij uw verhaal. Ze moeten er namelijk verplicht over nadenken om een reactie te geven. Zodoende laten ze de boodschap op zich inwerken waarbij een kort moment van interactie/discussie kan  ontstaan. En daar gaat het om;  de interactie.

Mensen leren 75% van zaken waarover ze gediscussieerd hebben. Van uw boodschap  blijft nu dus veel ‘hangen’. Wanneer u dit proces een aantal keer herhaalt zult u verbaasd staan van het luistervermogen van uw gesprekspartner.

Deze methodiek wordt veel gebruikt bij interactief feedback geven. De boodschap wordt in deeltjes opgeknipt en interactief overgedragen. En reken maar dat de boodschap daarmee overkomt en begrepen wordt.

VVV-methode: vertellen met interactie.

Meer informatie over DINGERDIS CUSTOMER CARE:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!