In het kantoor van Frans Moraal prijkt een illustratie aan de muur. Naast een fleurig kopje staat met dikgedrukte letters: ‘Koffie is belangrijk’. Een op het eerste gezicht luchtige tekst ware het niet dat de achterliggende boodschap de werknemers van RegioinBedrijf ook daadwerkelijk op het lijf geschreven is.
Dat blijkt maar weer eens als op dinsdag 19 december de nieuwe koffiemachine geleverd wordt. Ik zit achter mijn computer een artikel te schrijven als er van beneden geroepen wordt ‘dat we echt even moeten komen kijken’. Ik, Ilona en Annemarie kijken elkaar aan en vragen onszelf hardop af wat er in hemelsnaam aan de hand kan zijn. Eenmaal beneden aangekomen staat de rest van het personeel al in een kringetje in de keuken. In het midden van hen bevindt zich een service monteur die uit staat te leggen hoe onze nieuwe aanwinst werkt.
Van saaie zwarte koffie naar een Latte Macchiato
Om me heen zie ik mensen aandachtig luisteren en hier en daar knikken mijn collega’s ter bevestiging dat zij ‘heus wel snappen hoe ze zo’n ding schoon moeten maken hoor’. Ik ben er met mijn hoofd niet bij. Mijn hersens bevinden zich allang bij die lekkere Latte Macchiato die ik zo ga zetten. Voorheen hadden we bij RegioinBedrijf namelijk een ouderwets koffiezetapparaat. Het ding functioneerde naar behoren, daar niet van, maar verschillende drankjes kwamen er niet uitgerold. We moesten het doen met simpele zwarte koffie. En dat lust ik dus niet.
Genietende collega's
Zo ook Ferry, medewerker buitendienst, wie aangeeft geen gebruik te gaan maken van het nieuwe apparaat. Wel is hij enthousiast: ‘’Ik drink dan misschien geen koffie. Toch ben ik blij met onze nieuwe aanwinst. Ik zie mijn collega’s oprecht genieten. Dat is ook wat waard natuurlijk.’’
Henriët, accountmanager, drinkt wél koffie (liters) en is enthousiast: ‘’Wat een luxe. Cappuccino, Espresso, Moccachino, Wiener Melange. Je kunt het zo gek niet verzinnen, alles komt eruit. Wat wil je nog meer?’’
Een kritische blik
Gerdy, accountmanager, weet het wel. Waar de rest van het personeel al lang en breed zit te genieten van het eerste kopje koffie uit het nieuwe apparaat blijft zij kritisch: ‘’In een koffiebar maken ze tegenwoordig vaak zo’n gezellig figuurtje in de schuimlaag van je Cappuccino. Dat doet ons apparaat niet.’’ En gelijk heeft ze.
Al bij al is iedereen meer dan tevreden. We zouden het het hoogtepunt van onze dag willen noemen ware het niet dat het dan zou lijken alsof we bij RegioinBedrijf nooit iets spannends mee maken op kantoor. Frans Moraal, directeur van RegioinBedrijf, kijkt in ieder geval tevreden naar zijn poster: ‘’Eindelijk. We deden zo lang moeilijk met dat oude koffiezetapparaat. Nu zijn we van alle gemakken voorzien.’’
Ons pareltje werd geleverd door Waterlogic, een gewaardeerde klant van RegioinBedrijf. |