Ben ik in beeld?
- 22 okt., 2019
- Zakelijke dienstverlening
Een wereld zonder bewegend beeld is ondenkbaar geworden, video is echt overal. Bijna ieder zichzelf respecterend bedrijf wil zich ermee presenteren, met name online. Maar ‘iets met video’ is natuurlijk niet de aanpak. Heel goed nadenken over wat je wil laten zien wél.
Maarten Verhey is mede-eigenaar van GIG creative film production en een bevlogen verteller, in meerdere opzichten. In de meest letterlijke zin kan hij je heel nauwgezet uitleggen waarom video zo’n wezenlijk en eigenlijk onmisbaar onderdeel is van de media mix. Meer figuurlijk is hij, samen met z’n team, tevens een ervaren storyteller. Dat is één van de aspecten die bij GIG in het DNA zijn gaan zitten in de loop der jaren. Het creatieve team legt graag de focus op inspireren, prikkelen en anders kijken.
In alles een uitdaging
“We werken voor opdrachtgevers uit heel de wereld en de meest uiteenlopende sectoren”, legt Maarten uit. “Maar we zijn een echt Brabants bedrijf. We willen toegankelijk en laagdrempelig blijven, informeel en persoonlijk. Met ruimte om jezelf te zijn en voor creativiteit. Zelfs in de kleinste details moet dat terug te zien zijn, precies dat maakt de diversiteit aan opdrachten zo spannend. Ook het strakste kader daagt uit om iets bijzonders toe te voegen dat blijft hangen en een kijker vasthoudt.” Want daar gaat het natuurlijk om: in die niet aflatende stroom van beelden de doelgroep triggeren, ondanks die korte spanningsboog zorgen dat mensen blijven kijken en geboeid blijven.
Strategie als basis
“We zijn géén reclamebureau”, benadrukt Verhey. “Zie ons maar als een soort creatieve plug-in die aan een groter proces wordt toegevoegd, waarbij wij de video-experts zijn.” GIG is dan logischerwijs wel graag bij dat hele proces betrokken, van eerste idee tot bijvoorbeeld de uitrol van een campagne. “We laten daarbij onze kennis en creativiteit los om onze opdrachtgevers vooruit te helpen en doelen te bereiken, inclusief onze knowhow op strategische inzet van video. Dat gaat over type content, maar ook over slim omgaan met de juiste toepassingen voor de juiste kanalen.”
Heel belangrijk is dat je eerst je doelstellingen helder hebt, legt Maarten uit. Oftewel: wat wil je vertellen, aan wie en hoe? “Maar ook op welk niveau je dat gaat doen. Als de sales prima loopt maar het aan de servicekant misgaat omdat je klanten je product niet juist gebruiken, wordt het wellicht tijd voor tutorials of how-to videos.”
Anticiperen
Strategisch nadenken is dus geboden. Net als weten wat je doelgroep van je verwacht, zowel in de B2B als de B2C wereld. “We denken mee over de juist aanpak, bijvoorbeeld door naar de customer journey te kijken en de beslismomenten in kaart te brengen waarop je wilt anticiperen. Hierbij spelen we altijd in op de behoeften die er zijn. Soms groot, soms klein, altijd in dienst van de klant en de doelstellingen.”
GIG zet vaak het 3H-model (hero, hub, hygiene) in, een contentstrategie die zich inmiddels bewezen heeft. “We gaan tot diep in de kern op zoek naar bijpassende content die aansluit bij de doelstellingen van een klant. En dat is niet altijd verkoop, het kan net zo goed gaan om marketing, informeren of (intern) communiceren. "Ons uitgangspunt is altijd: De oplossing moet het doel helpen en niet andersom.”
Meer informatie over GIG CREATIVE FILM PRODUCTION:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!