‘De transportsector zit met een megaprobleem’

  • Logistiek & Vervoer

‘Zonder transport staat alles stil’. Een mooie slogan van een tijdje terug met - toen nog - een positieve inslag. Maar volgens Berry van Uffelen, operationeel directeur bij Beekman Transport uit Apeldoorn, is de kans groot dat de Nederlandse vervoerders over een tijdje écht stil staan.

‘De transportsector zit met een megaprobleem’

“We moeten serieus met dit probleem aan de slag. En daar is helaas nog niet iedereen in Nederland zich van bewust.”

Zwaar belast

Black Friday, Sinterklaas en Kerst. De kranten stonden vol met berichten over vertraagde leveringen en overbelasting bij vervoerders. Nog los van die speciale dagen wordt de transportbranche en logistieke sector momenteel erg zwaar belast. Dat ervaart de hele branche : “Je merkt dat er steeds minder mensen in de transportsector willen werken. Er is vooral een tekort aan jonge nieuwe mensen en er is een uitstroom van ouderen. De goederenstroom richting de consumenten wordt steeds groter. Om alles goed te blijven verwerken moeten we er alles aan gaan doen om jonge mensen enthousiast te maken voor het mooie vak van chauffeur, aldus de opreationeel directeur van Beekman Transport.”

Dienstverlening optimaliseren

Veel vervoerders proberen hun bedrijf uit te breiden en de dienstverlening te optimaliseren. Van Uffelen constateert echter dat dit steeds uitdagender wordt: “Er wordt van de sector steeds meer flexibiliteit verwacht want het gaat goed met de economie, maar het wordt voor vervoerders steeds moeilijker om alles op tijd bij de ontvangers te bezorgen. In dit stadium overleggen we veel met onze klanten. Omdat wij onze klanten betrekken bij onze dienstverlening wordt het draagvlak breder. Klanten denken met ons mee om zo een goede uitlever performance te krijgen. Zo zijn er, samen met onze klanten, heel veel mogelijkheden om bepaalde zaken op te vangen maar wij kunnen het als branche niet alleen. Wij hebben daar onze klanten en onze mensen bij nodig.”

Een andere mindset

Je merkt ook dat de hele branche toe is aan groei, maar we moeten alles uit de kast halen anders kunnen we die groei niet faciliteren. Oplossingen lijken niet snel voorhanden voor de belangrijkste generator van de economie. Van Uffelen daarover: “Er is bijvoorbeeld wel overleg met de overheid over hoe we meer jonge mensen kunnen rekruteren voor het chauffeursvak en logistieke dienstverlening. Daar worden campagnes voor opgezet. Dat zijn allemaal erg positieve ontwikkelingen maar het belangrijkste waar we aan moeten werken is om de mindset bij het grote publiek te veranderen. Chauffeur zijn is al lang niet meer het beroep van de man met de bolle buik die de hele dag gehaktballen etend  door het leven gaat. Nee, wij hebben het hier over jonge vitale mensen die leuk werk hebben en wat heel divers is,  iedere dag uitdagend is en waar  zelfredzaamheid de boventoon voert. Dit wordt nog steeds erg onderschat. Aan de andere kant is het ook een moeilijk vak waarbij je hele zware, lange dagen maakt. Je bent veel onderweg en ervaart de nodige stress in de file. Dat vergt veel van onze chauffeurs en daar moeten wij allemaal begrip voor opbrengen. Een klein stukje waardering voor de chauffeurs zou het werk veel leuker maken.”

Obstakels voor de transport

Van Uffelen ziet tal van praktische zaken waar de sector momenteel tegen aanloopt: “Bijvoorbeeld de grote file toename in de komende jaren; dat betekent dat onze  chauffeurs straks ook minder productief zullen zijn. En dan zijn er nog politici die zeggen dat straks tussen 7.00 en 9.00 uur de vrachtwagens van de weg af moeten om de files terug te dringen. Maar hoe moeten dan de bedrijven aangeleverd krijgen? Hebben deze bedrijven wel medewerkers die op afwijkende tijden de goederen kunnen ontvangen, bijvoorbeeld tijdens de nachtelijke uren? Een oplossing is niet in zicht, dus dat wordt echt een dingetje!”

Een megaprobleem

Nederland zit dus met een megaprobleem? Van Uffelen: “Jazeker. Nederland is de logistieke hotspot van Europa, maar dreigt die naam kwijt te raken. Het werkt niet meer als een geoliede machine, onder meer doordat we geen nieuw personeel  meer kunnen krijgen. De enige oplossing is de branche weer aantrekkelijk te maken voor jonge enthousiaste mensen. Hiervoor is de politiek en de branche zelf voor verantwoordelijk.”

Een mooi en veelzijdig vak

Tot die tijd probeert Van Uffelen er het beste van te maken: “Want transport is nog steeds het mooiste en veelzijdigste vak dat er is. De vrijheid waarmee we dagelijks ons werk doen is fantastisch. Lichtpuntjes zijn dat we vertrouwen houden in jonge mensen en dat we professioneel overleggen met klanten. Dat kan alleen maar als je kwaliteit goed is. Als je doet wat je belooft en altijd eerlijk communiceert kun je samen met je klanten tot een goede prestatie komen. Daar betrekken wij ook onze chauffeurs bij want die komen vaak ook met goede ideeën. En we moeten het ook met zijn allen doen, want het probleem is groot en we moeten snel aan de slag met alle betrokken partijen. Want anders staat straks echt alles stil en dan krijg je er niet zo maar weer beweging in.”

Tekstschrijver: Ron van Kuijk

Meer informatie over BEEKMAN TRANSPORT LOGISTICS & WAREHOUSING B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel