GIG zet grote uitdagingen in Coronatijd om in nieuwe kansen

  • Zakelijke dienstverlening

2020 zou een uitdagend jaar worden voor Maarten Verhey, oprichter en directeur van GIG creative film production. Zijn compagnon, waar hij 10 jaar geleden GIG mee startte, had aangegeven uit het bedrijf te willen stappen in de loop van dit jaar. “Dat stelde mijn ondernemerschap wel op de proef, alles zou voortaan alleen op mijn schouders terecht komen.” Een grote uitdaging dus. En toen moest Corona nog komen.

GIG zet grote uitdagingen in Coronatijd om in nieuwe kansen

GIG timmerde in de afgelopen 10 jaar flink aan de weg. Wat ooit klein begon als een hobby met filmpjes maken, grappige scènes bedenken en wat knutselen met beeld en geluid, groeide uit tot een bedrijf dat expert is geworden in het maken van bedrijfsvideo’s, documentaires en campagnes voor de B2B- en communicatiemarkt. Met een vast team van 7 mensen, met ieder zijn eigen expertise, en daaromheen een grote flexibele schil van freelance creatievellingen, is GIG heel schaalbaar. “Doordat wij het team zo hebben ingericht en zoveel mensen om ons heen hebben die met ons mee willen denken, kunnen wij op heel korte termijn, heel hoge kwaliteit leveren.”

Nieuwe kansen creëren

Voordat in maart het coronavirus in Nederland toesloeg, was er volop werk aan de winkel voor GIG. Dat werd in één keer bijna helemaal teniet gedaan. “Wij zagen in heel korte tijd 80% van onze lopende opdrachten verdampen”, vertelt Verhey. “Er was angst in de markt. Opdrachten werden afgezegd of uitgesteld, de sales stagneerde. En dan moet je toch proberen het hoofd koel te houden. We moesten als team aan de bak en zijn met man en macht gaan kijken waar nieuwe kansen lagen en wat er gaande was in de markt. Gelukkig zijn we altijd al super flexibel geweest en kunnen we ons snel aanpassen aan plotselinge veranderingen. Dat kwam nu goed van pas en leidde tot twee geheel nieuwe dingen.”

Documentaire ETZ

Zo kreeg GIG het voor elkaar een documentaire te maken over het Twee Steden Ziekenhuis in Tilburg waar de eerste coronapatiënt van Nederland werd opgenomen. “Wij zagen daar een kans een mooi verhaal te vertellen, want de geschiedenis werd voor onze ogen geschreven. Als verhalenvertellers moesten we daar iets mee doen. Na een aanvankelijke afwijzing van het ETZ, omdat zij middenin de corona epidemie zaten, kregen we later van hen wel de ruimte om dit verhaal te vertellen. We hebben daar een fantastisch beeld kunnen schetsen van wat de corona-uitbraak betekende voor de ziekenhuisorganisatie.” De documentaire beleefde op 1 september zijn première bij Omroep Brabant en ook landelijk is er al interesse getoond.

 

BINGO!

Gelijktijdig ging het GIG-team aan de slag met live streams. “We zijn online streams gaan faciliteren voor de noodlijdende horeca. Ons concept groeide uit tot een complete regionale tv show, maar dan online, met muziek en entertainment en presentatoren. Hierdoor konden we veel mensen toch een vorm van plezier laten beleven in tijden dat iedereen noodgedwongen thuis zat en alles dicht was.”

Boost

Ook Maarten zelf kreeg een flinke boost van deze nieuwe uitdaging. “In het begin van de coronatijd zat ik echt in een negatieve spiraal. De energie die bij de online livestream concepten loskwam haalde mij daaruit. Het was zo gaaf om andere mensen plezier te bezorgen en erbij te betrekken. Daar kreeg ik echt een kick van. En het was helemaal vet, toen het in tweede instantie ook nog lukte om die documentaire te maken. Ook hebben we nog wat pitches gedaan en werk binnengehaald via videocalls. Echt super fijn!”

Meer waardering

Al met al kijkt Maarten Verhey met een positieve blik terug op de afgelopen periode. “We zijn er, mede dankzij de overheidssteun, in geslaagd om de vele uitdagingen van de afgelopen periode het hoofd te bieden. We hebben nieuwe kansen gecreëerd, maar ook de vrijgekomen tijd benut om een aantal zaken van ons wensenlijstje aan te pakken, zoals het verbeteren van onze eigen marketing en communicatie. Dat geeft ons ook weer een voorsprong in de markt. Als team zijn we de afgelopen periode nog hechter geworden en waarderen we veel meer wat we aan elkaar hebben. Ja, ik zie de toekomst met veel vertrouwen tegemoet!”

Auteur: Dianne Huijskens

Meer informatie over GIG CREATIVE FILM PRODUCTION:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!