‘Investeringen in medewerkers verdienen zichzelf altijd terug’
- 9 apr., 2019
- Arbeidsmarkt
Hoe vind ik de juiste medewerkers voor mijn bedrijf en hoe zorg ik er vervolgens voor dat zij behouden blijven? Het zijn vragen waar ondernemers tegenwoordig steeds meer mee te maken krijgen. ‘Jongeren hechten over het algemeen meer waarde aan een goed persoonlijk ontwikkelingstraject dan aan een goed salaris’, zeggen Martin van den Goorbergh en Pieter Willems van Kenneth Smit. Zij willen zich graag doorontwikkelen en stappen blijven maken. Werkgevers doen er goed aan om hun medewerkers deze kansen te bieden.’
Kenneth Smit verzorgt niet alleen trainingen voor sales- en commerciële medewerkers, maar helpt ondernemers ook op het gebied van integraal business improvement. ‘Samen met ondernemers gaan wij als partner aan de slag om de groeikansen binnen hun bedrijf op te pakken’, legt Pieter Willems uit. ‘Om te werken aan groei, is vaak verandering nodig binnen een organisatie. Als Kenneth Smit begeleiden wij deze veranderprocessen, zowel op individueel- als op groepsniveau. Wij verzorgen bijvoorbeeld ook assessments en persoonlijkheidstesten, zodat werkgevers duidelijk inzicht krijgen in de wensen en capaciteiten van hun medewerkers en deze maximaal kunnen gaan benutten.’ Martin van den Goorbergh vult aan: ‘Deze testen kunnen werkgevers ook helpen om de juiste mensen te vinden voor bepaalde vacatures. Past iemand bij de organisatie en heeft hij de vaardigheden en competenties om de job in de toekomst op een goede manier te gaan invullen? Dat zijn vragen waar ondernemers graag een antwoord op krijgen.’
Persoonlijk ontwikkelingstraject
Van den Goorbergh geeft aan dat de arbeidsmarkt in de afgelopen jaren behoorlijk is veranderd. ‘Veel werknemers hebben goed in de gaten dat er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt en durven daarom ook eisen te stellen richting een werkgever. Daarbij gaat het niet alleen om een goed salaris, maar ook over andere primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Veel jongeren vinden een persoonlijk ontwikkelingstraject steeds belangrijker. Zij willen zichzelf blijven door ontwikkelen en stappen voorwaarts blijven zetten. Met zo’n 85 trainers zijn wij dagelijks bezig om bedrijven en medewerkers hierbij te helpen.’
Ruimhartig & flexibeler
Volgens Pieter Willems is er ook een verschil in benadering tussen de verschillende generaties ondernemers. ‘Als het gaat om het aantrekken van nieuwe medewerkers zijn jongere ondernemers vaak ruimhartiger en flexibeler. Zij zijn vaak meer op zoek naar een partner/ondernemer dan naar een medewerker. Oudere ondernemers kijken meestal al snel naar de kosten van opleidingen en trainingen voor hun medewerkers. Ik vind dat hier nog wel een wereld in te winnen is, want uit de praktijk blijkt dat een investering in je medewerkers zichzelf altijd terugverdient.’
Digitale leeromgeving
Kenneth Smit heeft ook een app ontwikkeld die aan klanten in abonnementsvorm wordt aangeboden. Willems: ‘De nieuwe generatie medewerkers wil een leven lang leren. Daarom zijn wij met nieuwe lesmethoden gestart, die hierop inspelen. Met behulp van een app kunnen wij medewerkers in een digitale leeromgeving continu prikkelen en ondersteunen, zodat zij hun verbeterpunten kunnen ontdekken. Dat sluit helemaal aan bij de behoeften van de jongere generaties. Op deze manier willen wij hen positief stimuleren om hun vaardigheden te verbeteren. Daar plukken zowel de medewerkers als de werkgevers uiteindelijk de vruchten van.’
Auteur: Gerben van den Broek