Een schakel in een logistieke keten, zo ziet Michel Sars zijn allround verhuis- en transportbedrijf. Een voor steeds meer relaties onmisbare bovendien, met name als het één van de specialismen van zijn organisatie betreft: verpakken. De eisen, met name op hygiëne en veiligheid worden namelijk in rap tempo strenger.
De logistieke wereld heeft een jaar met nogal wat uitdagingen voor de kiezen. De Brexit en zelfs de uitbraak van het Coronavirus zorgen ervoor dat eisen steeds strengen worden aangaande
transporten buiten Europa. “En sinds 31 januari
is Nederland ineens veel meer nog een buitengrens van de EU geworden”, vertelt Michel. “Dat heeft zo z’n complicaties.”
Steeds meer eisen, steeds meer papierwerk
Onderdeel van de expertise bij
Sars Verhuizingen en Verpakkingen is het in orde maken van zendingen voor Europese én intercontinentale transporten. Bijvoorbeeld volgens de ISPM 15 norm, die gaat over waar houten verpakkingen en bekisting aan moeten voldoen. Eisen die jaarlijks strenger worden en bijvoorbeeld dienen te voorkomen dat inheemse insecten en ongedierte worden overgebracht naar andere landen. “Zelfs een particulier die een kistje wat verder wil laten versturen heeft er tegenwoordig mee te maken”, weet Michel. “En voor bedrijven met veel verschillende zendingen en verpakkingen kan met name de papierwinkel enorm oplopen. Overal dien je een apart certificaat voor te hebben.” Zijn bedrijf kent het klappen van de zweep en neemt die rompslomp over voor klanten uit heel Nederland. Daarna kan het met een gerust hart worden meegegeven aan internationale transporteurs.
Op de hoede
De controles zijn steeds strenger, is de ervaring in de transportwereld, en door nieuwe fenomenen als een Coronavirus wordt het er niet beter op. “Zelfs als je vanaf hier naar elders wil verzenden”, aldus de directeur. “Men is internationaal zeer op de hoede en dus worden overal procedures ingewikkelder en nauwkeuriger. Ook in de EU gelden steeds meer regels. En daar is een nieuw punt van zorg aan het bijkomen: niemand weet vooralsnog hoe het precies zal gaan met transporten naar Engeland, nu de Brexit een feit is. Als sector volgen we het natuurlijk zeer nauwlettend, om zo onze opdrachtgevers met actuele raad en daad bij te staan.”
Prachtig maar complex vak
Het wordt al met al een spannend jaar volgens Sars. In een sector die met nóg een structureel probleem te maken heeft. Personeel vinden is een uitdaging. Michel: “Wij hebben gelukkig een vast, trouw team van tien mensen. Degene die het kortst hier werkt doet dat ook al weer drie jaar en er is zelfs iemand met een dienstverband van ruim dertig jaar, dus het verloop is hier niet groot. Maar tijdelijke krachten vinden is lastig soms. Ik besteed het vaak uit aan de uitzendbureaus en dan lukt het nog wel, zelf een advertentie zetten heeft in ieder geval geen enkele zin meer.” Vanwege de diversiteit en complexiteit aan werkzaamheden is het bieden van stageplaatsen, om zo zelf voor nieuwe aanwas te zorgen, hier niet echt mogelijk. Hij is blij dat een werkgeversorganisatie als
Transport en Logistiek Nederland wél kansen ziet te investeren in de toekomst, onder meer met eigen opleidingen. “En verder laten graag af en toe zien aan anderen dat het een complex maar zeer interessant vak is”, bijvoorbeeld via Regio in Bedrijf.”
Auteur:
Meer informatie over SARS VERHUIZINGEN EN VERPAKKINGEN B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op Linkedin
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!