Sterke economie? Het blijft oppassen in sector Transport en Logistiek
- 1 mei, 2017
- Logistiek & Vervoer
Er is weer perspectief voor de transportsector. De vraag naar consumentengoederen stijgt, de omzet van bedrijven groeit en het aantal vrachtbewegingen neemt weer toe. Toch blijft het opletten, waarschuwt Arjan Nap, mede-eigenaar van J.A. Nap Internationaal Transport uit Ede.
De ontwikkelingen in de sector Transport en Logistiek vergen een continue alertheid bij het maken van keuzes in je bedrijfsvoering”, aldus Arjan Nap.
Hoe ziet de toekomst van Transport en Logistiek eruit?
“Ik verwacht dat de groei van de laatste drie jaar ook de komende drie jaar voortzet. Vooral in deze regio. We hebben rondom Ede goede uitvalswegen zoals de A12 en A30. Vooral voor logistieke bedrijven heeft de regio een zeer aantrekkelijk vestigingsklimaat. Of we over een aantal jaar in een treintje van vrachtwagens over de snelweg rijden? Dat weet ik zo net nog niet. Platooning is niet helemaal mijn ding, maar je weet maar nooit. Het zou wel handig zijn voor onze jaarlijkse schoolboeken project, waarbij we in vijf weken tijd 200 vrachtautodagen rijden om huur leerboeken aan het voortgezet onderwijs te leveren”, lacht NAP.
Innovaties gestimuleerd door overheid
“Dit soort innovaties zijn nodig in de sector, mede door het sterke tekort aan vrachtwagenchauffeurs dat veroorzaakt wordt door de groeiende economie en de vergrijzing van het beroep. De benodigde kwalificaties komen ook op een steeds hoger niveau. Alleen een rijbewijs is niet meer voldoende. Chauffeurs moeten ook beschikken over specifieke competenties. De overheid is volop bezig om de sector hierbij te ondersteunen. Zo ontwikkelt het sectorinstituut transport en logistiek programma’s om kandidaten op te leiden en te laten instromen via de zogenaamde zij instroom. Daarnaast hebben zij een poule gemaakt om chauffeurs uit te wisselen tussen bedrijven die met pieken en dalen te kampen hebben.”
Aantal investeringen in Transport en Logistiek stijgt
“Er worden weer voorzichtig investeringen gedaan in de branche. Wij zijn bijvoorbeeld ons wagenpark aan het uitbreiden, o.a. met LZV-voertuigen waarvan we er nu vier hebben. Investeren blijft natuurlijk zowel in goede als in slechte tijden heel belangrijk, vooral om je dienstverlening op peil te houden en kwaliteit te kunnen blijven leveren. In zware tijden kan investeren echter lastig zijn. Daarom doen wij dit gefaseerd. Ieder jaar vervangen we bijvoorbeeld één vrachtwagen in plaats van om de 8 jaar alle auto’s in één keer.”
Transportsector automatiseert
“Tijdens zulke grillige tijden als de afgelopen jaren is het belangrijk om bewust te kijken naar de haalbaarheid van je investeringen. Wegen de kosten op tegen de voordelen? Voor ons bedrijf is de digitale vrachtbrief bijvoorbeeld nog niet interessant. We volgen wel de ontwikkelingen.We hebben wel geïnvesteerd in het automatiseren van onze planning. Je ziet dit steeds meer transportbedrijven doen. Daar is veel winst te behalen.”
Een goede vervoerder brengt balans in pieken en dalen
“We zien nu dat vooral bestaande klanten hun omzet hebben verhoogd en meer vraag uitzetten naar ons wegtransport. Dit gaat met pieken en dalen en dat is soms lastig voor de transportsector. We hebben namelijk geen overcapaciteit meer in de branche. Transportbedrijven zitten vol, er is geen auto meer vrij. Maar op piekmomenten wil de klant natuurlijk wel dat zijn producten op tijd op de plaats van bestemming komen. Daar kunnen de goede vervoerders zich onderscheiden. Als je de pieken enigszins weet te voorspellen, kun je de klant de capaciteit geven die hij nodig heeft. Onze chauffeurs zijn daarom allemaal flexibel inzetbaar, ’s nachts, in het weekend of overdag. Het maakt niet uit. Zo weten we de pieken bij de ene klant op te vangen met de dalen van de andere klant.”
Crisis voorbij, maar het blijft opletten!
De recessie kwam hard aan, ook bij NAP Internationaal Transport. “Binnen een maand daalde de omzet drastisch. Dit vereiste directe maatregelen. We hebben overuren teruggebracht, een aantal voertuigen geschorst, minder flexibele capaciteit ingezet en vooral de kosten verlaagd. Gelukkig konden we daardoor binnen een half jaar weer twee vrachtauto’s uit de stalling halen en de weg op. Dus vrij snel konden we onze bestaande capaciteit weer volledig inzetten, maar je schrikt wel. We hebben zo’n twee à drie jaar écht last gehad van de recessie, maar gelukkig konden we al onze medewerkers behouden en daar zijn we heel trots op”, vertelt NAP openhartig.
Auteur: Olga Heeren
Meer informatie over NAP INTERNATIONAAL TRANSPORT B.V., J.A.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel