Succes door krachtenbundeling
- 18 sep., 2013
- Regionale ontwikkeling
Teveel ondernemers blijven op hun eigen eilandje zitten en onderschatten de kracht van belangenorganisaties. Terwijl krachtenbundeling juist enorm veel kan opleveren, aldus VNO-NCW Midden voorzitter Jacco Vonhof.
Invloed uitoefenen
VNO-NCW Midden is de grootste afdeling van de landelijke belangenvereniging, met een werkgebied dat zich uitstrekt over de provincies Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht. Het doel van VNO-NCW is even simpel als doeltreffend volgens Vonhof, namelijk invloed uitoefenen op beslissers. Vonhof doelt daarmee op de verschillende overheidslagen en andere betrokkenen zoals werknemerspartijen. “Als een ondernemer ergens tegen aanloopt, kan hij via ons netwerk en onze kennis komen bij de veroorzaker van het probleem. Wij zijn de infrastructuur waarmee ondernemers hun uitdagingen kunnen oplossen.”
Succesthema’s
De ‘fusieclub’ - VNO-NCW is voortgekomen uit meerdere organisaties - heeft al de nodige successen geboekt in de afgelopen jaren. Voorzitter Vonhof komt met voorbeelden op het gebied van infrastructuur, aanbestedingsbeleid en het sociaal-akkoord. Zo noemt hij onder meer de A1, het Twentekanaal, maar ook de regeldruk die voor veel ondernemers contraproductief werkt. “Het zijn allemaal onderwerpen waarop we druk aan het lobbyen zijn, maar ook successen op boeken.”
Nieuwe machtsverhouding als grote uitdaging
Haar grootste uitdaging is momenteel de sociale agenda. “Zaken als een quotum, de participatiewet, überhaupt de decentralisaties op jeugdzorg en WMO. Hoe gaan wij om met de veranderende rol van Den Haag?” Vonhof ziet steeds meer macht bij de regio’s terechtkomen en vraagt zich af hoe VNO-NCW met die nieuwe machtsverhouding moet omspringen.
De toekomst
Het is een uitdaging waar zijn afdeling de komende jaren zoet mee zal zijn. “Het is belangrijk dat wij als VNO-NCW Midden dicht tegen het bestuur, onderwijs en andere belangengroepen aanzitten om landelijke bedoelingen regionaal te laten landen. Dit is belangrijk omdat de ene regio de andere niet is. De Veluwe is weer compleet anders dan Twente bijvoorbeeld.” Verder ziet Vonhof voor de komende jaren een persoonlijke uitdaging in het onder één dak brengen van belangenbehartigers. “Het liefst zou ik willen dat men elkaar bij het koffiezetapparaat tegenkomt.”
Persoonlijke drive
Vonhof’s drive is goed te verklaren. De gepassioneerde ondernemer legde zich nooit zomaar neer bij zaken waarop hij geen invloed had. “Je hebt de keus, inschikken of je invloed uitbreiden.” Vonhof koos voor het laatste en zag zijn rol veranderen van lid naar voorzitter van de regionale vereniging. “Heel veel ondernemers hebben behoefte aan ontmoetingen, delen van kennis, gewicht in de schaal gooien. In je eentje is dat moeilijk.”
Krachtenbundeling het antwoord
Zijn betrokkenheid met de regio komt ook voort uit het besef dat invloed zich uitbetaalt. “Als je kijkt naar de economische dynamiek en de groei en aantrekkelijkheid van de regio, dan is dat van belang voor je bedrijf en vice versa.” Het is zijn persoonlijk enthousiasme dat niet te stuiten is en duidelijk naar voren komt in het gesprek.
Het spreekt uit zijn lidmaatschappen van een ongekend aantal netwerken zoals: OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten), de Zwolse kring van ondernemers, de verschillende zakelijke netwerken en zelfs de vereniging van het bedrijventerrein waar hij zit. Maar het spreekt ook uit zijn oprechte boodschap: “Maak samen een vuist in de richting van degene die je aan wilt sporen om dingen anders te doen.. Als ondernemers het belang van die vuist erkennen, kunnen ze eigenlijk niet om lidmaatschap van een sterke vereniging als VNO-NCW heen.