‘Taal is de eerste stap in effectieve communicatie met je klant’
- 4 dec., 2018
- Zakelijke dienstverlening
Bedrijven die de taal van hun klanten spreken, maken ook makkelijker verbinding met hun klanten. NIOW De Taal- en Tekstexperts in Eindhoven werkt samen met haar klanten aan een optimale kwaliteit van taal en tekst in organisaties.
‘Ondanks dat veel zaken tegenwoordig worden geautomatiseerd, kunnen bedrijven nog altijd het verschil maken met taal’, zegt Mariëtte Boogaard, directeur van NIOW. ‘Wij helpen hen daarbij met gerichte taal- en schrijftrainingen.’
De juiste snaar
NIOW bestaat in 2019 al vijftig jaar en werkt voor tal van grote en kleine bedrijven en instanties. Boogaard: ‘Voor de Rijksoverheid is het bijvoorbeeld belangrijk om helder te communiceren, met woorden die iedereen begrijpt. Organisaties proberen om met behulp van taal en communicatie zo dicht mogelijk bij hun klant te komen. Maar niet iedereen heeft evenveel taalgevoel, of kan spelen met taal. Daarom is het voor organisaties belangrijk om te bedenken wie hun klanten zijn en wat zij willen uitstralen. Als dat duidelijk is, kunnen wij hen helpen om de juiste snaar te raken.’
Training en coaching
Het trainingsbureau met vestigingen in Zeist en Eindhoven verzorgt een breed pakket aan diensten. ‘Wij bieden training en coaching, individueel of in groepsverband, via open inschrijving of via in-company trajecten die op maat worden gemaakt. De combinatie die we maken is afhankelijk van de vraag en de situatie van de opdrachtgever. Advies over taal, taalbeleid en tekst in organisaties completeert het aanbod.’
Aanpassen aan taalomgeving bepaalt succes
Naast trainingen in de Nederlands taal verzorgt NIOW ook trainingen in buitenlandse talen. Boogaard: ‘Ook bij buitenlandse communicatie is het belangrijk om het hart van mensen te raken met een sterk verhaal over wie en wat je bent. Om dat goed voor het voetlicht te brengen, is het belangrijk dat je de juiste toon en woorden gebruikt. Veel van onze trainers hebben gewoond en gewerkt in het taalgebied van de taal waarin zij trainen. Zo komen cultuur en omgangsvormen vanzelf mee in een training. Nederlanders zijn over het algemeen vrij direct in hun taalgebruik. In veel andere landen wordt dat niet altijd gewaardeerd. Wij trainen bedrijven en organisaties op zo’n manier dat hun boodschap ook in het buitenland goed uit de verf komt. Wil je effectief communiceren, dan is de taal leren de eerste stap, je aanpassen aan de taalomgeving bepaalt je succes.’
Auteur: Gerben van den Broek
Meer informatie over NIOW:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!