“We willen met TMC Wonen de beste inrichter zijn”
- 17 dec., 2018
- Zakelijke dienstverlening
Familiebedrijf TMC Wonen stippelt een duidelijke koers uit. Het bedrijf gelooft in een maximale grootte van haar winkels en in de adviesfunctie van het personeel.
Pas twee maanden nadat de vader van directeur Jaap Witte in de jaren zeventig TMC Wonen oprichtte, kreeg hij een hartinfarct. Tillen mocht hij voortaan niet meer. De oudste zoon van het gezin sprong bij en al snel volgde ook Jaap, toen nog maar 17 jaar oud.
Familiebedrijf bij uitstek
“Op de vestiging in Kruiningen startte ik met het verkopen van tapijten en vloerbedekking. Ook bankstellen en kasten stonden in de winkel. Mensen konden kiezen uit een beige of een bruin gekleurd kussen voor in de bank. Ondenkbaar nu, die beperkte keuze'', aldus Witte. Samen met zijn oudste broer vormt Jaap tegenwoordig de directie. Nog eens vijf broers, een zus en een zwager werken ook in het familiebedrijf. “Iedereen doet precies waar hij of zij sterk in is. De één verkoopt, een ander adviseert. Dat is het mooie van een breed dienstenpakket.”
Nieuwe eigenaren
Inmiddels draait ook de derde generatie volop mee in het bedrijf. Sterker nog, in 2019 worden drie neven de nieuwe eigenaren. De nieuwe generatie werd van kinds af aan bij het reilen en zeilen van de winkels betrokken. De jongeren kunnen in het bedrijf hun ei kwijt en krijgen de ruimte voor het bedenken en creëren van plannen. Jaap heeft de moeilijkheidsgraad van retail in de afgelopen 42 jaar zien toenemen. “De kwantiteit is minder geworden, er zijn veel minder winkels dan vroeger. Mensen zijn hun wensen en levensstandaard gaan veranderen. TMC Wonen blijft daarom continu vernieuwen. Wie een bezoek brengt aan één van onze vier winkels, wordt verrast en geïnspireerd.”
Hogere score
Uit het peilen van klantenreacties blijkt dat de klanten TMC Wonen beoordelen met een 8,4. “Dat moet een 9 worden.” De woonwinkel weet ook precies hoe dat cijfer nog verder omhoog kan worden geschroefd. In de eerste plaats door te investeren in personeel. “We willen de beste inrichter worden en blijven. Personeel nemen we op een bepaald niveau aan, maar we blijven investeren in de deskundigheid. Zeventig procent van de opdrachten die we krijgen, komt via adviesgesprekken.”
Adviseren
Witte noemt de nieuwe functie van één van zijn broers als voorbeeld, die tot voor kort filiaalleider was van één van de vestigingen in Goes. Sinds dit jaar ondersteunt hij personeel bij het adviseren van klanten. “Medewerkers volgden al externe opleidingen zoals externe verkooptrainingen en kwaliteitstrainingen. Nu maken we heel bewust tijd vrij om collega’s nog beter te maken in hun werk. Wie wil adviseren, moet weten wat de mogelijkheden zijn.” Behalve in het personeel investeert het bedrijf in de winkels door deze te blijven vernieuwen. Het bedrijf kent een uitgebreide webshop, maar investeert bewust volop in de winkels. Met een maximale grootte van vijf à zesduizend vierkante meter, blijven die volgens het familiebedrijf flexibel en inspirerend. “Hoe groter de winkel, des te moeilijker wordt de opdracht. We willen het behapbaar houden de winkels constant te updaten.”
Onderscheiden
Grote winkels zijn er wat Witte betreft genoeg. “Wil je de beste zijn, zorg dan dat je inspireert, verrast en continu vernieuwt. Met winkelruimtes van vijfduizend vierkante meter lukt dat, met ruimtes van dubbel de omvang wordt dat lastiger. De meeste energie en creativiteit gaat bij ons uit naar de winkels. Wie online verkoop als hoofddoel stelt, moet inzetten op logistiek. Want als ik iets via internet bestel, wil ik het de volgende dag in huis hebben. Op internet kun je maar in één ding het verschil maken: in prijs.”
Interieuradvies op maat
Het familiebedrijf wil persoonlijkheid uitstralen. Wie één van de vier vestigingen binnenstapt, krijgt een interieuradvies waarmee iemand ook echt verder kan. “Mensen tellen hier als mensen, niet als nummer. Met een 3D bril laten wij ze bijvoorbeeld door hun toekomstige woonkamer lopen. Van technieken die ons helpen klanten nog beter te adviseren, maken we graag gebruik.”
Zeeuws Familiebedrijf van het jaar
De stappen die het bedrijf zet, leidde tot de nominatie Zeeuws Familiebedrijf van het jaar. Het familiebedrijf schopte het tot de laatste drie en werd ook de nummer 1 van 2018. Van de 2.000 publieksstemmen, gingen er 1.157 naar TMC Wonen en ook de jury koos unaniem voor TMC als de nummer 1 “Gelukkig maar, want ik kan slecht tegen mijn verlies. De jonge generatie heeft zich ook dit keer honderd procent ingezet om de prijs in ontvangst te kunnen nemen.”
Auteur: Carline Klijn – van Best
Meer informatie over TMC PROJECT:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel