Akkoord Veiligheidsregio en bergers

  • Regionale ontwikkeling
  • Bron: Zeeland Seaports

De Veiligheidsregio Zeeland en de sleep- en bergingsbedrijven Multraship en Smit/URS zijn het eens over de permanente aanwezigheid van twee blusboten op de Westerschelde. De twee boten moeten stand by zijn, zodat ze snel kunnen worden ingezet bij calamiteiten.

Akkoord Veiligheidsregio en bergers

Ze opereren in het westelijke en middelste deel van de  Westerschelde. In het oostelijk deel heeft het Antwerps Havenbedrijf al voor een blusboot gezorgd. Daarnaast zijn twee commandovaartuigen beschikbaar. Jeroen Meijering, tot voor kort projectleider van de hulpverlening op de Westerschelde: "De incidentbestrijding is nu helemaal rond. De Veiligheidsregio, Rijkswaterstaat, de bergers, het Loodswezen en de KNRM kennen nu precies hun taken. In het verleden was het simpel: de hulpverlening was in handen van de bergers en er was één toezichthouder, Rijkswaterstaat. De overheid deed helemaal niets, terwijl daar wél de verantwoordelijkheid lag."

De slepers en bergers besloten vorig jaar niet deel te nemen aan de  Europese aanbestedingsprocedure. Ze noemden de voorwaarden 'niet realistisch'. Die voorwaarden zijn nu bijgesteld. Meijering: "Er is natuurlijk een inspanningsverplichting. De boten moeten wel binnen een vastgestelde tijd ter  plekke zijn. Daarnaast moeten de bemanningsleden opleidingen en trainingen volgen." Ook een geselecteerd aantal brandweerlieden volgt dergelijke basistrainingen. Meijering: "Er wordt ook een speciaal team van zestig man  samengesteld dat inzetbaar is in heel het beheersgebied van Zeeland Seaports. Die worden internationaal getraind."

Meer informatie over Veiligheidsregio Zeeland:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!