Bedrijven moeten duurzaam consumeren makkelijk maken'
- 22 feb., 2010
- Agrofood & Biobased
- Bron: Food Valley
Bedrijven moeten de duurzame en gezonde keus makkelijker maken. Dit is een van de conclusies uit de derde meting van het Duurzaamheidkompas, een periodiek onderzoek naar trends in de Nederlandse publieke opinie over de meest actuele duurzaamheidthema's.
Consumenten willen dat vooral supermarkten de duurzame en gezonde keus vergemakkelijken door keurmerken op producten te zetten. Van voedingsproducenten verwachten zij eerder stappen om de hoeveelheid verpakkingen en afval verminderen en initiatieven om het transport van hun producten zo efficiënt mogelijk te maken.
Consumenten geven in beperkte mate aan dat zij het consumptieniveau naar beneden bijstellen of hun gedrag veranderen door de auto te laten staan, minder vlees of 2e hands artikelen te kopen. Bijna alle Nederlanders zeggen het belangrijk te vinden dat bedrijven zich bezig houden met duurzaamheid en duurzaam consumeren makkelijker maken.
Het reduceren van de hoeveelheid verpakkingen en afval, geen zaken doen met landen waar mensenrechten worden geschonden en eisen stellen aan leveranciers met betrekking tot duurzaamheid heeft de hoogste prioriteit: consumenten vinden dit het meest belangrijk en hebben het gevoel dat de situatie op deze fronten verslechterd is.
De 'Cultureel Creatieven' zijn in vrijwel alle opzichten extra veeleisend. Bijna een derde van de Nederlandse volwassen bevolking behoort inmiddels tot deze groep, die zich nadrukkelijk hard maakt voor een duurzame wereld. Nederlanders vinden dat het beter gaat met het plaatsen van keurmerken op producten en voorlichting over duurzamer consumeren.