Besparing tijd en geld door intelligente planning
- 3 dec., 2012
- Logistiek & Vervoer
- Bron: TNO
Nieuwe generatie systemen, die de interactie tussen terminals en wegvervoerders op een veel intelligentere manier kunnen ondersteunen, kan de logistieke sector veel tijd en geld besparen. TNO werkt met partijen in binnen- en buitenland dit nieuwe systeem.
De geautomatiseerde systemen voor de afhandeling van containers die in de jaren negentig hun intrede deden, zijn aan de landzijde aan uitbreiding toe. Ze kunnen nu niet omgaan met de dynamiek in het wegvervoer, waardoor er vaak oponthoud is bij de terminals in de haven. In de huidige situatie geeft een verlader opdracht aan een planner bij een transportbedrijf.
De planner meldt dit aan de terminal, die statusinformatie van de container teruggeeft. De planner geeft daarop een chauffeur de opdracht op een specifiek tijdstip de container te gaan laden of lossen. Maar files of ander ongemak gooien roet in de planning en daardoor wordt de geplande tijd vaak niet gehaald. Soms is de planning redelijk eenvoudig aan te passen. Maar bij een ernstige verstoring zal een bedrijf met tientallen trucks op de weg genoodzaakt zijn de planning helemaal opnieuw te maken.
Technologische uitdaging
Waar het momenteel aan ontbreekt is gedetailleerde en actuele informatie uit verschillende bronnen: het transportbedrijf, de trucks, de situatie op de terminal, de verwachte aankomsttijd, de verkeerssituatie, het weer. We moeten toe naar een systeem waarin informatie uit al die bronnen is gekoppeld en voor alle partijen toegankelijk is. Vooral die koppeling vormt een enorme technologische uitdaging, want er zijn verschillende, soms botsende, belangen in het spel. In een intelligent multi-agent systeem moeten die daarom op elkaar worden afgestemd, bevoegdheden toegekend over besluitvorming en onderhandelingen gevoerd. Dat gebeurt allemaal volautomatisch en razendsnel. Uit dat technische proces rolt continu een voor alle partijen optimale planning.
DEMANES
TNO wil dit vormgeven in het EU-project DEMANES dat deze zomer van start is gegaan en drie jaar zal duren. Daarin werken we samen met ruim twintig bedrijven en onderzoeksinstellingen uit vijf Europese landen. Binnen TNO werken experts die de logistieke sector goed kennen hiertoe samen met hun ICT-collega’s. Want in dit project gaat het om de ontwikkeling van innovatieve sensorsystemen, een terrein waarop TNO wereldwijd een toonaangevende rol speelt. Sensoren zitten in lussen in het wegdek, in trucks, in terminals. Zo weet het systeem waar een file ontstaat, zich een hoosbui ontwikkelt, waar de containers op de terminal zich bevinden, welke snelheid de truck heeft. De nieuwe generatie planningssystemen zal in staat zijn duizenden gegevens over de truck, de omgeving en de terminal in een milliseconde door te rekenen om alle goederenstromen continu in beweging te houden.
Meer informatie over TNO:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Meer informatie over TNO:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!