BOM: 'record aan buitenlandse investeringen in Brabant'
- 31 jan., 2017
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM)
Buitenlandse bedrijven hebben in 2016 met begeleiding van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) een recordbedrag van € 620 miljoen in de Brabantse economie geïnvesteerd. Dat blijkt uit cijfers die de BOM bekend maakt.
Dit uitzonderlijke resultaat (in 2015 bedroegen de investeringen nog € 118 miljoen) is toe te schrijven aan vier zogeheten greenfield-projecten. Dit zijn buitenlandse bedrijven die in Brabant een stuk grond kopen om een volledig nieuw pand neer te zetten, en waar dus grote investeringen mee gemoeid zijn.
Trots op resultaat, uitdagingen voor de toekomst
Eelko Brinkhoff, Manager Foreign Investments bij de BOM: “We zijn erg trots op dit mooie resultaat voor Brabant, al is het wel een uitschieter waarvan ik verwacht dat deze niet snel geëvenaard zal worden. Na jaren van inspanningen viel in 2016 bij vier zeer grote projecten het besluit om te investeren. Daardoor ontstaat een wat vertekend beeld, want het is niet alles goud wat blinkt. Gezien de politieke ontwikkelingen, zoals de Brexit, de nieuwe Amerikaanse regering en de fiscaliteit in Nederland en Europa, liggen er uitdagingen voor de toekomst.”
Ondersteuning
De BOM biedt buitenlandse bedrijven onder andere ondersteuning op het gebied van locatieselectie, arbeid en wet- en regelgeving. In totaal heeft de BOM vorig jaar 29 buitenlandse bedrijven begeleid bij hun vestiging of uitbreiding in Brabant. Deze ondernemingen creëerden gezamenlijk 2151 arbeidsplaatsen, bijna 400 meer dan in 2015.
Unieke ligging
Drie van de vier greenfield-projecten in 2016 hadden een industrieel karakter (Mitsubishi Materials Corporation, Can Pack en Danone), het vierde project betrof de bouw van een e-commerce distributiecentrum voor logistiek dienstverlener XPO. Deze bedrijven kozen vooral voor Brabant vanwege de unieke ligging, tussen de grote invoerhavens Rotterdam, Antwerpen en Hamburg en met ruim 170 miljoen consumenten binnen een straal van 500 kilometer. Daarnaast was aansluiting op het in Brabant aanwezige industriële cluster een belangrijke factor in de locatiekeuze. Behalve de projecten waar de BOM actief bij betrokken was, kende Brabant ook buitenlandse investeringen van onder meer Rhenus Contract Logistics, Kawasaki Motors en Chugoku Marine Paints.
‘Buitenlandse investeringen geven een belangrijke impuls aan de Brabantse economie’, zegt Bert Pauli, gedeputeerde Economie en Internationalisering van de provincie Noord-Brabant. ‘Bedrijven die zich hier vestigen, werken vaak intensief samen met lokale toeleveranciers, dienstverleners en kennisinstellingen. Zij creëren daarmee nieuwe bedrijvigheid en banen. Dat geldt zeker voor de vier multinationals die zich voor langere aan de regio verbinden met een nieuw pand. Ik ben daarom blij dat de provincie met haar regionale ontwikkelingsmaatschappij (BOM) ook in 2016 weer veel bedrijven overtuigde om naar Brabant te komen: het logistieke en industriële hart van Europa.’
fDi Awards
Ondanks de politieke onzekerheden, verwacht de BOM in 2017 meer bedrijven te kunnen aantrekken dan vorig jaar. Daarbij zal de BOM zich meer dan voorheen richten op de topsectoren, de belangrijkste landen (zoals de VS en China) en een nog betere samenwerking op landelijk en regionaal niveau. Eind vorig jaar won de BOM samen met Brainport Regio Eindhoven zes prestigieuze Foreign Direct Investment (fDi) Strategy Awards. De aanpak van BOM werd zelfs gekozen als de meest effectieve ondersteuning binnen Europa.
“Als het om grotere investeringen gaat, verwachten we dat bedrijven voorlopig een afwachtende houding zullen aannemen. Het is belangrijk dat we dicht op de vraag blijven zitten en de best mogelijke dienstverlening bieden, zodat we buitenlandse bedrijven beter kunnen overtuigen dat ze in Brabant moeten zijn,” vervolgt Brinkhoff. “We zijn ons bewust van de uitdagingen, maar we zien ook nog steeds voldoende mogelijkheden. We hebben er vertrouwen in dat we ook in de komende jaren de kansen voor Brabant kunnen blijven verzilveren. Daar gaan we voor!”
Meer weten? Neem contact op met Bram van den Hoogen, Marketing- en communicatiemanager en woordvoerder bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM).
Meer informatie over N.V. Bossche Investerings Maatschappij:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!