Dutch Design Week breekt publieksrecord

  • Regionale ontwikkeling
  • Bron: Brainport

Dutch Design Week (DDW) kijkt terug op een geslaagde veertiende editie. Het evenement trok in negen dagen naar schatting een recordaantal van meer dan 275.000 bezoekers.

Dutch Design Week breekt publieksrecord

Het publiek kon op bijna honderd locaties experimenten en ideeën, antwoorden en oplossingen van 2.500 designers bekijken en ervaren. De DDW is uitgegroeid tot hét designfestival van Nederland en zet Brainport wereldwijd op de kaart als hotspot voor design.

Onder de vlag van het thema ‘What if…’, de vraag waarmee elke ontwerper en alle vernieuwing begint, toonde DDW werk van gerenommeerde ontwerpers, maar bood per traditie ook veel ruimte voor jong talent en het experiment. Extra aandacht ging dit jaar uit naar de toekomstdenkers, dromers, veranderaars en hun innovaties. Goede voorbeelden hiervan waren ‘Chilling in a Box’ van BioArt Laboratories, ‘Playing Life exhibition’ van Transnatural Art & Design en de expositie ‘It’s Your World’, waarin ontwerpers aan de hand van alledaagse en minder alledaagse vraagstukken (afval, gezondheid, industrie) vooruitblikten op wat design voor ons allemaal en de wereld van morgen kan betekenen.

Verbindingen

Mede dankzij de aandacht van een groot aantal professionals uit de designwereld, het bedrijfsleven en de mediapartners bewees DDW zijn functie als internationaal podium voor design. Tijdens het uitgebreide programma van onder meer lezingen, seminars, workshops, netwerkbijeenkomsten en talkshows werden persoonlijke contacten en inhoudelijke verbindingen voor de toekomst gelegd tussen bedrijfsleven, maakindustrie, kennisinstellingen en overheden. Sprekende voorbeelden daarvan zijn het project ‘Bottle-up’ (onderzoek van zes ontwerpers naar oplossingen voor het glasafvalprobleem op het eiland Zanzibar) en de ‘CoLab: Toon® Design Challenge’ van Eneco (over energieverbruik en de slimme thermostaat).

Prijzen

Op zaterdagavond 24 oktober werden de jaarlijkse Dutch Design Awards uitgereikt. Tijdens de feestelijke award show in de Effenaar bleek Submarine Channel de grote winnaar. Het bureau won met de interactieve documentaire ‘Refugee Republic’in de categorie Communication en sleepte ook de Future Award (de prijs voor het meest belovende ontwerp voor de toekomst) in de wacht.De stimuleringsprijs voor jong talent (Young Designer Award) werd toegekend aan ontwerpster Teresa van Dongen. Alle prijswinnaars staan inmiddels gepubliceerd op de website van Dutch Design Awards.

Extra waardering voor de ontwerpers en tentoonstellingsmakers die DDW tot een succes maken, kwam dit jaar voor het eerst tot uitdrukking met een prijs voor de meest verrassende of indrukwekkende presentatie. De Best of Dutch Design Week Award werd door de ambassadeurs toegekend aan ‘Modebelofte: Performing Advancers’ van conceptstore You Are Here, onder curatorschap van ontwerpers Niek Pulles en Harm Rensink. Het project werd geprezen om de bijzondere presentatiewijze op een ongewone plek (het Philips Stadion); om het goede ondernemerschap van alle betrokkenen; en om de inzet en generositeit van de organisatoren ten gunste van het modetalent dat aan de expositie deelnam.

Meer informatie over Brainport Eindhoven:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!