E-Mobility Park als oplossing voor Zeeuws openbaar vervoer
- 13 mrt., 2018
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Impuls Zeeland
In augustus begint de bouw van het eerste E-Mobility Park op de Kenniswerf in Vlissingen. Vorig jaar begon het te borrelen bij logistiek specialist Sjoerd de Jongh. ,,Overal hoor je: het openbaar vervoer in Zeeland voldoet niet. Tegelijkertijd zie je in elke straat vijftig auto's stilstaan."
Hoe kun je de vervoersmiddelen die er zijn, zo efficiënt mogelijk inzetten? Dat was het vraagstuk dat De Jongh wilde oplossen.
Vervoersmiddelen huren
Een jaar later heeft hij het antwoord: een mobiliteitspark met auto's, scooters en fietsen. Iedereen kan daar een vervoersmiddel huren en dat op een ander park achterlaten. De parken komen op locaties waar je makkelijk kunt overstappen op ander vervoer, zoals het fiets-voetveer, de bus, de trein, de zonnetrein of de watertaxi. Het eerste park komt op de hoek Voltaweg/Hertzweg in Vlissingen.
Samenwerking
Dertien partijen zijn van plan dit park samen te ontwikkelen. Studenten van Scalda helpen onder andere vanuit opleidingen als motorvoertuigentechniek, ICT, elektrotechniek en installatietechniek. HZ University of Applied Sciences vanuit de opleidingen Data Science en Logistics Engineer. Zeeuwind is bereid te investeren in de zonnepanelen voor de laders en onderzoek te doen naar het gebruik van waterstof. Ook Delta, Enduris en het Zeeuws Klimaat Fonds willen een bijdrage leveren.
,,Met andere partijen zijn we de details nog aan het uitwerken", aldus De Jongh. Het project vindt plaats onder de vlag van Impuls Zeeland en op het terrein van de Kenniswerf, dat aangesloten bedrijven motiveert mee te doen.
Van bezit naar gebruik
Voor Sjoerd de Jongh is vooral de verschuiving van 'bezit' naar 'gebruik' van belang. Die heeft grote voordelen voor het milieu en de portemonnee. Als voertuigen eigendom blijven van de fabrikant, prikkelt dat hen om auto's te produceren die lang mee gaan, makkelijk te onderhouden zijn en aan het eind van hun technische levensduur kunnen worden hergebruikt. Dat is de circulaire economie, waarin producten na gebruik geen afval worden, maar grondstof voor een nieuw product.
En de financiële prikkel, de eigen portemonnee? De Jongh: ,,Wie al een tweede auto voor de deur heeft staan, ervaart de kosten meestal niet als een probleem. Kost maar een paar tientjes, zeggen ze tegen mij. Als je alle kosten rekent, kom je eerder op 250 euro per maand, maar ze zijn ze eraan gewend die auto op elk moment te kunnen pakken en willen dat niet opgeven.
Voordelig en milieuvriendelijk
De mensen die als eerste klant bij onze wagenparken gaan worden, zijn degenen die tegen de aanschaf van een nieuwe auto aanhikken en nu dat geld in de zak kunnen houden. Degenen die net hun rijbewijs hebben gehaald of voor de keus staan: tweede auto? Of deelauto? En zakelijke partners, zoals de HZ. Die zijn niet emotioneel betrokken bij hun auto's, maar kijken simpelweg: wat is voordelig én goed voor het milieu".
Meer informatie over Economische Impuls Zeeland, N.V.:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!