Economische Agenda Breda stimuleert werkgelegenheid
- 26 okt., 2016
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Gemeente Breda
Breda legt in 2017 de focus op vier kansrijke thema’s om de lokale economie aan te jagen en daarmee de werkgelegenheid te stimuleren. Er is extra aandacht om Breda te ontwikkelen tot een internationale stad, stad van toegepaste technologie, creatieve stad en stad met beleving.
Deze vier thema’s zijn benoemd in de Economische Agenda die het Bredase college van burgemeester en wethouders voorstelt aan de gemeenteraad
Wethouder Boaz Adank: “Breda is een stad met veel economische potentie. Nu de economie weer aantrekt is het tijd om deze potentie te benutten. We willen Breda immers ontwikkelen als toekomstbestendige stad, waar voldoende banen zijn en waar ruim baan is voor innovatie. Deze ambities geven we vorm aan de hand van een Economische Agenda. En dat doen we natuurlijk niet alleen, maar samen met het bedrijfsleven, onderwijs- en kennispartners.”
Thema 1: Internationale stad
De ligging van Breda, het nieuwe station, het prettige woonklimaat en relatief veel hoogopgeleiden maken Breda een aantrekkelijke stad voor internationale bedrijven. Breda wil deze positie verder uitbouwen en gaat daarom inzetten op gerichte acquisitie, internationaal onderwijs, internationaal vestigingsklimaat en een uitstekende dienstverlening aan buitenlandse bedrijven.
Thema 2: Stad van toegepaste technologie
Breda heeft veel expertise op het gebied van technologie en kennis. Dit zijn belangrijke eigenschappen om innovatie en groei te stimuleren. De gemeente wil daarom living labs faciliteren, bedrijven en kennis aan elkaar verbinden en slimme innovaties toepassen in het beheer van de stad.
Thema 3: Creatieve stad
De creatieve sector groeide de afgelopen jaren het snelst van alle sectoren in Breda. Deze creativiteit kan een aanjager zijn van innovatie en groei bij andere sectoren, bijvoorbeeld via toepassingen als gamification, animaties en imagineering. Daarom staat in de Economische Agenda de samenwerking tussen de creatieve sector, het onderwijs en andere sectoren in Breda centraal. Door deze samenwerking te stimuleren kunnen interessante crossovers ontstaan en kan Breda zich steviger positioneren als creatieve stad.
Thema 4: Stad met beleving
Om een aantrekkelijke stad te zijn en blijven voor bewoners en bezoekers wil de gemeente samen met betrokken partners beleving centraal stellen bij toerisme en recreatie. Doel is om een unieke, persoonlijke ervaring te bieden bij bijvoorbeeld evenementen, waterrecreatie, sport en winkelen. Digitale technieken en verbeelding spelen daarbij een belangrijke rol.
De komende maanden wordt bepaald welke concrete activiteiten nodig zijn om de lokale economie aan te jagen via de benoemde vier thema’s. Voor deze activiteiten is een totaalbedrag van 750.000 euro beschikbaar.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!