Eindhoven wint Nationale Citymarketing Trofee
- 11 jun., 2014
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Gemeente Eindhoven
Eindhoven heeft de Nationale Citymarketing Trofee 2014 gewonnen. In de strijd om de trofee voor de beste citymarketing gemeente van Nederland nam Eindhoven het op tegen Den Haag, Dordrecht en Amsterdam in de categorie boven 100.000 inwoners.
Nationaal Congres Citymarketing
De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) werd dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing op dinsdag 10 juni 2014 in gastgemeente Den Haag. Er is gekeken naar een aantal belangrijke aspecten, zoals de aanwezigheid van doelstellingen, kernwaarden, beleid en beleidsstukken op dit terrein, onderzoek naar effecten en resultaten van citymarketing, de wijze van organisatie en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Ook vakinhoudelijke elementen als mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing werden meegewogen.
Eén stad, één merk
Wethouder Citymarketing, Bianca van Kaathoven is trots op de prijs: "Het winnen van de trofee door Eindhoven is terecht. Afgelopen jaren hebben we grote stappen gezet met het nieuwe beeldmerk en duidelijke keuzes gemaakt. Eindhoven365 en mijn voorganger Joost Helms krijgen alle credits. En nu doorpakken. Citymarketing mag nog meer worden van alle Eindhovenaren. De beste ambassadeurs van de stad zijn inwoners die trots zijn op hun stad en dit ook uitdagen."
Volgens Peter Kentie, verantwoordelijk voor de citymarketingorganisatie Eindhoven365, geeft het winnen van de trofee aan dat het vakgebied erkent dat Eindhoven qua beeldvorming en imago verder is gegroeid. “Spraakmakende events als ‘Het Wonder van Eindhoven’ hebben onze stad en regio een enorme boost gegeven in de landelijke media. Begin juni 2013 is de volgende stap gezet. Eindhoven365 en gemeente Eindhoven lanceerden één merk voor citymarketing en de gemeentelijke huisstijl. Alle inspanningen om de stad te positioneren als een hotspot van technologie, design en kennis gaan voortaan onder één vlag en mentaliteit.”
Vakjury
De winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee worden bepaald door een onafhankelijke en deskundige jury onder leiding van Cees van Bemmel, directievoorzitter Van Wijnen Holding BV. Naast Van Bemmel bestaat de jury uit de volgende leden: Erik Braun, universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam, Eric de Kluis, hoofdredacteur Binnenlands Bestuur, GastonCrolla, voorzitter bestuur Netwerk Citymarketing, Angelique Lombarts, Lector City Marketing & Leisure Management Hogeschool InHolland en Thom Ummels, onafhankelijk citymarketing expert en voormalig directeur van Stichting Stadspromotie Almere.