Haven Gent en Zeeland Seaports voeren internationale regiopromotie
- 6 okt., 2016
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Zeeland Seaports
Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports promoten al enige tijd samen de troeven van de economische regio tussen Vlissingen en Gent. Van 5 tot en met 7 oktober trekken beide organisaties samen met 12 ondernemingen en organisaties naar het Verenigd Koninkrijk voor regiopromotie.
Deze gemeenschappelijke promotie in het Verenigd Koninkrijk is een verdere stap in de commerciële samenwerking tussen Zeeland Seaports en het Havenbedrijf Gent die in juni 2015 is gestart. Zo werden eerder al de beschikbare ruimte om te investeren, de biogebaseerde economie, de logistieke troeven en de sterke positie inzake bulkgoederen gepromoot. Beide havenbedrijven werken ook reeds samen aan de realisatie van de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Om de scheepvaart in de Kanaalzone vlotter en efficiënter te laten verlopen, hanteren ze eenzelfde haveninformatiesysteem voor alle schepen, scheepsagenten en bedrijven.
Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent
Zeeland Seaports (met de havengebieden van Vlissingen/Borsele en Terneuzen) en het Havenbedrijf Gent organiseren deze missie samen om de contacten en handel te bevorderen tussen bedrijven uit en rond de Kanaalzone Gent-Terneuzen, Vlissingen/Borsele en het Verenigd Koninkrijk. Met een gezamenlijk goederenverkeer van 5,7 miljoen ton in 2015 is het Verenigd Koninkrijk dan ook een belangrijke handelspartner. Voor Gent is het de zesde grootste handelspartner (1,3 miljoen ton) en voor Zeeland Seaports zelfs de eerste (4,4 miljoen ton). De haven van Gent en Zeeland Seaports hebben als havengebied een gezamenlijke goederenoverslag van 60 miljoen ton via zeevaart. Daarnaast registreren ze samen nog eens 52 miljoen ton goederenoverslag via de binnenvaart en 6 miljoen ton via het spoor. Onder meer de sectoren van vloeibare en droge bulk, conventioneel stukgoed, voeding, ro/ro en containers, houtproducten, auto’s, logistiek en distributie, recyclage en biobrandstoffen worden onder de aandacht gebracht. Naast de havenbedrijven van Gent en Zeeland Seaports gaan de volgende Vlaamse ondernemingen mee: SEA-invest, Stukwerkers Havenbedrijf, DFDS, Distrilog, Interface Terminal Gent en Voka–Kamer van Koophandel. Uit Nederland zijn dat Verbrugge Terminals, CLdN (Cobelfret), Ovet, Kotra, Impuls en Zeeland Port Promotion Council. Zij brengen een bezoek aan de havens van Montrose, Grangemouth en Immingham.
Eén economische regio
De regio van Vlissingen tot Gent is centraal gelegen in West-Europa en kan in een straal van 500 kilometer maar liefst 500 miljoen consumenten bedienen. Het gebied telt 80.000 inwoners, 110.000 werknemers en ruim 500 bedrijven. Dit gebied is goed voor 13,6 miljard euro aan toegevoegde waarde. Het is 9.300 hectare groot en ontvangt jaarlijks 8.700 zeeschepen. Zeeland Seaports ligt met de havens van Vlissingen en Terneuzen aan het begin van de Kanaalzone Gent-Terneuzen: aan de Westerschelde richting Noordzee. De haven van Gent ligt bijna 30 kilometer verder landinwaarts. Het Kanaal Gent-Terneuzen is 32 kilometer lang: 17 kilometer op Nederlands grondgebied en 15 kilometer in Vlaanderen. Het Kanaal kent geen getijden. De havens van Gent en Terneuzen zijn toegankelijk voor schepen met maximum 12,5 meter diepgang. De haven van Vlissingen, aan de Westerschelde, is bereikbaar voor schepen met 16,5 meter diepgang.
Meer informatie over North Sea Port:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!