HPBO stopt en Future Center start met bijeenkomst over ‘Mooier Beroepsonderwijs’

Aanleiding lag in het feit dat Het Platform Beroepsonderwijs stopt na twaalf jaar lang innovatieprojecten in het vmbo, mbo en hbo te hebben ondersteund.

Het was met het beschrijven van de laatste good practices in de projectenbank de laatste activiteit van Het Platform Beroepsonderwijs en de start van het Future Center Beroepsonderwijs dat de voorzitters van de belangenorganisaties in het beroepsonderwijs: VO Raad, MBO Raad, AOC Raad en Vereniging Hogescholen verenigd in het bestuur van HPBO als nalatenschap aan het beroepsonderwijs hebben aangeboden.Doel is om te onderzoeken of we kunnen komen tot een facilitaire voorziening waar onderwijsinstellingen meer zelf vorm kunnen geven aan nieuwe ontwikkelingen en beter stappen naar de toekomst kunnen maken.

Future Center

mooier beroepsonderwijsEen future center ondersteunt mensen uit organisaties in het ontdekken, duiden en verkennen van ontwikkelingen om zich heen met als doel ze te helpen voorbereiden op de toekomst. Ook helpt ze mensen bijzondere oplossingen te vinden voor moeilijke vraagstukken in hun werk. Vernieuwen en verbeteren staan kortom centraal. Dit gebeurt veelal in creatieve bijeenkomsten onder leiding van specialisten in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes. Een soort ‘denktanks voor de toekomst’, aldus de initiatiefnemers Addy de Zeeuw en Huub Schmitz
De Hogeschool Arnhem en Nijmegen (Kenniscentrum Publieke Zaak) - waar veel kennis is en ontwikkelt wordt over innovatie - is gastheer van het nieuwe Future Center Beroepsonderwijs dat zijn bijeenkomsten veelal door het hele land zal organiseren samen met de onderwijsinstellingen in de regio. Het Future Center Beroepsonderwijs bij het Kenniscentrum Publieke Zaak is bijzonder omdat het creativiteit en onderzoek wil samenbrengen. Je moet dan denken aan toekomstonderzoek zoals het analyseren en in beeld brengen van trends en het ontwikkelen van toekomstscenario’s.

Mooier beroepsonderwijs

mooier beroepsonderwijsIn de ochtend werden de bouwstenen voor mooier beroepsonderwijs gezocht in negen succesvolle innovatieprojecten uit de regeling Innovatiearrangementen. Een subsidieregeling waarbij onderwijsinstellingen werden uitgedaagd om het beroepsonderwijs op een bijzondere manier te vernieuwen en waarbij tenminste twee scholen uit twee sectoren, dus vmbo-mbo, mbo-hbo, subsidie konden krijgen. Deze concentreerden zich op de versterking van de relaties met het werkveld en de verkorting van de leerweg van vmbo, via mbo naar hbo. Een mooi voorbeeld van een echte innovatie is het hybride leren, waarbij niet langer de theorie, maar de praktijk leidend is. Op de middelbare hotelschool van het Koning Willem I College in Den Bosch wordt tegenwoordig hybride geleerd. Succesvolle projecten zijn terug te vinden op het YouTube-kanaal en de laatste Innovisier van HPBO

In de middag werden de resultaten van de ochtendsessie meegenomen en werd meer de methodiek van het future center gehanteerd. Er werd associatief en vaak ook letterlijk met lego gebouwd aan nieuwe concepten voor mooier beroepsonderwijs.Bij de bijeenkomst waren zowel collegevoorzitters, lectoren, projectleiders, docenten als een flink aantal studenten aanwezig. Ook net afgestudeerde studenten van het project Nationale Denktank 2016 die een advies moeten gaan schrijven over het Leren in de Toekomst waren op de bijeenkomst aanwezig.

Eigenlijk een multilevel gesprek en dat maakte de sessies een stuk interessanter. Geen beleidsjargon, maar de echte praktijk in de klas komt op tafel en dat levert een ander gesprek op. Misschien ook andere uitkomsten. In de middag deelde de grote groep zich op in kleinere groepjes aan de hand van een aantal zelf gekozen thema’s. Al snel verschenen op de wanden in de School voor de Toekomst de bouwstenen voor mooier beroepsonderwijs.

Voor het hele artikel klik hier

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!