Zeeland » nieuws » Bouw »

Imago bouwsector kan profiteren van meer aandacht en reclame

  • Bouw
  • Bron: Technische Unie

Vier op de vijf Nederlanders kijkt neutraal tot positief tegen werken in de bouw. Hoe kan het imago in de bouwsector verder verbeterd worden? Naast het leveren van betere kwaliteit en salaris, kan ook meer aandacht en reclame het beeld positief beïnvloeden.

Imago bouwsector kan profiteren van meer aandacht en reclame

In een eerder onderzoek van USP zagen we reeds dat het imago van de bouwsector aan het verbeteren is: bijna vier op de vijf Nederlanders kijkt neutraal tot positief aan tegen werken in de bouwsector. Slechts 5% is uitgesproken negatief. Ook het advies aan kinderen om te kiezen voor een opleiding in de bouwsector is iets positiever geworden. Dit heeft vooral te maken met het feit dat men vindt dat de bouw aantrekt en het feit dat de bouw mooi vakwerk levert.

Tips van Nederlandse huishoudens 

Uiteraard wil de bouwsector deze positieve ontwikkeling doorzetten en, als het kan, versnellen. Volgens de Nederlandse huishoudens kan dat door: 

  • De kwaliteit van het geleverde werk te verhogen (10%) 
  • Een beter salaris te bieden (10%) 
  • Transparanter te gaan werken (9%) 
  • Meer aandacht te geven en reclame te maken (9%) 
  • Meer aandacht aan personeel te geven, opleiden, sociale vaardigheden en veilige werkomstandigheden (8%)

Meer positieve aandacht genereren

Een van de aandachtspunten voor de sector is het genereren van meer (positieve) aandacht, daarbij wordt af en toe ook het voorbeeld van Defensie aangehaald. Uiteraard zijn er allerlei initiatieven om het imago van de bouwsector te verbeteren. Zo zijn er bedrijven die op scholen (zowel in basis, voortgezet en beroepsonderwijs) voorlichting geven of lokale aannemers die folders uitdelen in de wijk waar ze een mooi project hebben gerealiseerd. Een breder, nationaal uitgedragen, initiatief om meer aandacht te vragen voor de bouwsector in Nederland is de Dag van de Bouw.

Belangrijke rol voor Dag van de Bouw

Volgens een kwart tot een derde van de Nederlandse huishoudens kan de Dag van de Bouw in grote mate bijdragen tot 1) een beter imago van de sector, 2) een beter beeld van wat de bouw doet en 3) meer begrip voor de mensen in de bouw. Wat verder opvalt, is dat naarmate men de Dag van de Bouw kent of bezocht heeft, men nog meer van mening is dat het initiatief bijdraagt aan het verbeteren van het imago van de sector.

Verdere bekendheid Dag van de Bouw positief effect

Tijdens de laatste editie op zaterdag 4 juni 2016 kwamen 93.000 bezoekers kijken naar diverse bouwprojecten. Dit hadden er meer kunnen zijn, aangezien maar een derde van de Nederlanders bekend is met de Dag van de Bouw. Deze bezoekers en bezoekers van voorgaande edities zijn dus van mening dat dit initiatief een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het verbeteren van het beeld dat Nederlanders hebben over de bouwsector. Een substantiële verhoging van het aantal bezoekers zou dus naar alle waarschijnlijkheid leiden tot een breder gedragen begrip voor de bouwsector en haar medewerkers. Dit bevestigt de oproep van de Nederlanders om meer aandacht te geven aan en reclame te maken voor de mooie projecten en beroepen die deze sector voortbrengt.

Meer informatie over TECHNISCHE UNIE B.V. EINDHOVEN:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Vidho Interieurbouw Vidho Interieurbouw

Wij maken het voor u!