"Komst Chiquita verstevigt Zeeuwse positie als fruithaven"
- 4 mrt., 2015
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Invest in Zeeland
"Een doorbraak voor de Zeeuwse havens en een absolute versteviging van de Zeeuwse positie als fruithaven." Dat zegt havenbeheerder Zeeland Seaports tegen Omroep Zeeland over de grote Chiquita-bananenorder, die havenbedrijf Kloosterboer onlangs afsnoepte van Antwerpen.
De order is goed voor 170-duizend ton bananen per jaar.
"De overstap van een wereldspeler als Chiquita bedrijf van de haven in Antwerpen naar Vlissingen-Oost zorgt ervoor dat de ogen zich richten op de Zeeuwse havens", aldus Dick Gilhuis, commercieel directeur van Zeelan Seaports, op Omroep Zeeland. "We waren al een bananenhaven doordat we de bananen afhandelden voor Aldi en Lidl. Dat nu een grote speler als Chiquita ook kiest voor Vlissingen-Oost is een trendbreuk".
Chiquita bespaart kosten
Monica Marijs van Kloosterboer tegen Omroep Zeeland. "Chiquita heeft voor ons gekozen na jarenlange lobby. Het bespaart kosten omdat ze niet langer hoeven door te varen naar Antwerpen. Ook liggen de havengelden in Vlissingen-Oost lager dan in Antwerpen."
Foodport Zeeland groeit
Zeeland als internationale foodport groeit. Productenen in de agrarische industrie en verladers werken samen, met resultaat. De aan- en afvoer van agrarische producten heeft al een vlucht genomen door onder meer de komst van kassen op de Axelse Vlakte. Ook haalde Kloosterboer een Zeeuwse sapfabrikant naar Vlissingen-Oost en vestigde een Spaanse sapgigant zich in de Zeeuwse haven met de hulp van Zeeland Seaports. Ook Invest in Zeeland heeft ze daarbij ondersteund.
Volgens Dick Gilhuis kan Zeeland als Foodport nog veel groter worden. "We exporteren al jaren ook veel aardappelen en uien vanuit Zeeland naar de rest van de wereld. In deze twee groepen zitten nog veel groeimogelijkheden."
Meer informatie over North Sea Port:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!