Logistiek luidt noodklok over toekomstig tekort arbeidskrachten
- 5 jun., 2013
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Dinalog
Vanaf 2015 verwacht de logistieke sector onvoldoende instroom van nieuwe arbeidskrachten. Daarom zet de branche een landelijke campagne in voor de werving van nieuw logistiek talent.
De sector Transport en Logistiek staat binnenkort te springen om nieuwe arbeidskrachten. Met zo’n 700.000 logistieke arbeidsplaatsen neemt Nederland een internationale koppositie in. Komende jaren gaat een groot aantal medewerkers met pensioen, waardoor vanaf 2015 de eerste tekorten ontstaan. Geschat wordt dat er vanaf 2015 alleen al 10.000 nieuwe chauffeurs nodig zijn, oplopend tot mogelijk zo’n nieuwe 50.000 chauffeurs in de jaren daarna.
De instroom van nieuwe werknemers en studenten en de doorstroom van huidige medewerkers blijft echter achter. Jongeren blijken nauwelijks op de hoogte van de mogelijkheden die de branche te bieden heeft. Omdat het enkele jaren duurt voordat nieuwe studenten klaargestoomd zijn voor de arbeidsmarkt, gaat de sector nu alvast op zoek naar logistiek talent om het toekomstige gat op de arbeidsmarkt te dichten. Daarom werd vandaag in de Rotterdamse haven het startschot gegeven voor de landelijke campagne ‘Hollands Goud.’
Belangrijke pijler
De sector Transport en Logistiek biedt volop kansen voor jongeren op alle denkbare opleidingsniveaus. Van chauffeurs, monteurs, magazijnmedewerkers en heftruckchauffeurs tot teamleiders, planners, transportmanagers en logistiek administratieve medewerkers. “De sector is een belangrijke pijler van onze economie en één van de eerste sectoren die mensen nodig hebben zodra de economie weer aantrekt”, vertelt Peter Sierat, directeur van Transport en Logistiek Nederland en voorzitter van het SOOB, dat de campagne financiert. “Als Nederland haar toppositie in Europa wil behouden, hebben we meer goed gekwalificeerde werknemers nodig. Bij een topsector hoort ook de top van de arbeidsmarkt.”
Volop kansen voor jongeren
De branche presenteerde vandaag de uitkomsten van een arbeidsmarktonderzoek dat onderzoeksbureau Motivaction heeft verricht onder jongeren, ouders, werknemers en zij-instromers. Ruim driekwart zegt de sector onvoldoende te kennen en geen goed idee te hebben van wat werken in de sector inhoudt. Voor meer dan een derde van de jongeren geldt bovendien dat het onduidelijk is welke opleidingsmogelijkheden de branche te bieden heeft. Doel van de campagne ‘Hollands Goud’ is om een duidelijker beeld te geven van de mogelijkheden die de sector te bieden heeft. Daarmee hoopt de sector de instroom van jongeren in logistieke opleidingen - VMBO, MBO, HBO en WO - te vergroten, waardoor er over een paar jaar meer jonge arbeidskrachten en afgestudeerden bij transport en logistieke dienstverleners terecht komen.
Serieuze knelpunten op arbeidsmarkt
Lang niet alle schoolverlaters met een logistieke opleiding kiezen voor een baan in de logistiek. Zo gaan van de 10.000 jongeren die afstuderen aan een op logistiek gerichte MBO opleiding, slechts 4.000 arbeidskrachten daadwerkelijk in de logistieke sector aan de slag. De logistieke sector is ambitieus en heeft als doelstelling om tot 2020 flink te groeien om haar internationale positie te versterken: dat gaat niet zonder voldoende gemotiveerde en goed geschoolde arbeidskrachten.
Over Hollands Goud
De campagne wordt via radio, tv en social media onder de aandacht gebracht bij jongeren, hun ouders en het scholenveld. De website www.hollandsgoud.nu bevat uitgebreide informatie over mogelijke opleidingen en functies binnen de sector Transport & Logistiek.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!