Natuurlijke kleur- en smaakstoffen zijn een hype'

  • Agrofood & Biobased
  • Bron: Food Valley

Voedingsmiddelenbedrijven en frisdrankproducenten stappen massaal over op natuurlijke kleur- en smaakstoffen. Maar er is te weinig aanbod, zodat de prijs gaat stijgen. Bovendien bieden natuurlijke kleur- en smaakstoffen lang niet altijd dezelfde kwaliteit als de kunstmatige varianten en zijn ze minder licht- en PH-stabiel.

Natuurlijke kleur- en smaakstoffen zijn een hype'

Berry Honing van ingrediëntenspecialist Frutoria uit Huizen voorziet dan ook een terugkeer naar de 'gewone' kunstmatige kleur- en smaakstoffen.

Volgens Honing is de prijs de belangrijkste reden dat de branche altijd weer terugkeert naar kunstmatige kleur- en niet-natuurlijke smaakstoffen. "Als een frisdrankenproducent een grote campagne begint met bijvoorbeeld een vanillesmaak, dan zie je dat de prijs van dit ingrediënt toeneemt en de beschikbaarheid daalt."

Dat de vraag naar natuurlijke ingrediënten toch groeit, heeft volgens Honing onder meer te maken met een tekort aan kennis over de aromasector. "Het is belangrijk dat de zoetwarenbranche zich meer verdiept in de wereld en achtergronden van ingrediënten, want dat maakt het eenvoudiger om een onderscheid te maken tussen de kortstondige hype en de meer duurzame trend. Het zijn golfbewegingen. De markt probeert steeds 'natuurlijk' te krijgen, maar aangezien dat er niet is, of niet beschikbaar is, of instabiel, of duur, gaan ze altijd weer terug naar 'gewone' aroma's dan wel synthetische kleurstoffen", aldus Honing.

Tijssen-cs Tijssen CS | Accountants & Adviseurs

Meerwaarde door samenspel