Nieuwe website Roosendaal online
- 25 mei, 2016
- Regionale ontwikkeling
- Bron: Gemeente Roosendaal
De nieuwe website van de gemeente Roosendaal is online. Naast een nieuwe frisse vormgeving, ligt de nadruk op de gemeentelijke producten en diensten die voor bezoekers het meest belangrijk zijn. Deze zogenaamde toptaken staan centraal op de homepage, in grote groene blokken.
De nieuwe website is een belangrijke stap op weg naar een betere digitale dienstverlening. De gemeentelijke informatie is op een logischere manier geordend en via de website kunnen bezoekers snel en makkelijk bijvoorbeeld een uittreksel aanvragen, een verhuizing doorgeven of een melding aan de gemeente doorgeven. Ook kunnen bezoekers direct online een afspraak plannen, waarbij ze zelf de dag en het tijdstip kunnen bepalen.
Verbeterde zoekfunctie
Belangrijk onderdeel van de website is de verbeterde zoekfunctie. De nieuwe zoekfunctie ‘denkt mee’ en geeft suggesties en aanvullingen. Ook biedt de zoekfunctie meer keuzevrijheid in het zoekgedrag. De nieuwe website registreert zoektermen en zoekbewegingen, zodat de site steeds aangepast kan worden en de informatie nog beter toegankelijk wordt voor bezoekers.
Ook voor tablet en smartphone
Steeds meer mensen bezoeken de website van de gemeente Roosendaal via een tablet of smartphone. De gemeente Roosendaal heeft daarom gekozen voor ‘responsive design’. Dit betekent dat de weergave van de nieuwe website zich automatisch aanpast aan het soort scherm waarop de website bekeken wordt.
Uitbreiding digitale dienstverlening
Tegelijk met de lancering van de nieuwe website, is Roosendaal gestart met dienstverlening via WhatsApp. Inwoners kunnen via WhatsApp vragen stellen aan de gemeente en krijgen binnen 24 uur antwoord. Begin juli wordt het mogelijk om digitaal aangifte te doen van geboorte, huwelijk en overlijden. Ook wordt de dienstverlening aan ondernemers en organisaties dit jaar verder uitgebreid. Organisaties kunnen binnenkort bijvoorbeeld direct via de website een subsidieaanvraag indienen. Daarvoor moeten ze wel beschikken over eHerkenning.
Verantwoordelijk wethouder Cees Lok (dienstverlening): “Wij willen het voor inwoners, ondernemers en organisaties zo makkelijk mogelijk maken om zaken met de gemeente te regelen. Daarbij volgen we het principe ‘digitaal waar het kan, persoonlijk waar dat moet’. De nieuwe website is een eerste belangrijke stap, maar er volgen er nog meer. Uiteindelijk doel is dat inwoners en ondernemers zo snel en goed mogelijk door ons worden geholpen. Natuurlijk digitaal, maar ook persoonlijk als de situatie daarom vraagt.”
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!