Nog veel overbodige regels in Brabantse gemeenten

  • Regionale ontwikkeling
  • Bron: MKB Brabant

Gemeenten in Brabant maken nog te weinig werk van het vereenvoudigen of afschaffen van overbodige regels voor ondernemers. Teleurstellend, concludeert MKB-Nederland na onderzoek onder 163 gemeenten, waaronder 50 uit Brabant.

Nog veel overbodige regels in Brabantse gemeenten

De overheid beloofde zes jaar geleden al te stoppen met overbodige regels. Elke dag gaan bedrijven failliet door de crisis. Gemeenten zouden alle zeilen bij moeten zetten om ondernemers te ondersteunen. In plaats daarvan worden ze geconfronteerd met bureaucratie en de bijbehorende kosten.

MKB-Nederland gaat dit onderwerp op de agenda zetten voor de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar maart.

Groot aantal regels

Een van de grootste ergernissen van ondernemend Nederland is het grote aantal regels waar aan voldaan moet worden. Landelijke regels, regionale regels en lokale regels. Regels zijn in de basis nodig, maar op diverse gebieden zijn er teveel regels en soms zijn regels zelfs met elkaar in tegenspraak.

De gemeente Landerd behaalt de hoogste score in dit onderzoek. Bergen op Zoom is in dit onderzoek de gemeente met de laagste score.

Vergunningen

Een van de meest innovatieve best practices ‘Het Rotterdams verlaatje’ wordt nauwelijks overgenomen door andere gemeenten. Waarom gebeurt dit eigenlijk niet? Het verlaatje biedt horecaondernemers de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen voor een activiteit per sms en op dezelfde dag. Ook de vrijstelling van de horeca-exploitatievergunning wordt te weinig overgenomen en de helft heeft nog een terrasvergunning. Wat dat betreft komt de detailhandel er beter van af dan de horeca.

Het is een schande dat er nog steeds (maar liefst 39%) gemeenten zijn die een uittreksel van de KvK vragen. Dat is echt gemakzucht, want gemeenten kunnen zelf digitaal in het register.

Deregulering

Verder wordt duidelijk dat er op gebied van deregulering welstand nog veel terrein te winnen is. Vanaf dit jaar mogen gemeenten de Welstandscommissie (gedeeltelijk) vervangen door ambtelijke toetsing, maar slechts de helft van de Brabantse gemeenten overweegt dit. Vertragingen als gevolg van arbitraire eisen van de Welstandscommissie zijn prijzig en impactvol. We vermoeden dan veel wethouders en raadsleden niet eens weten dat ze de welstandscommissie kunnen vervangen (zeker voor niet-monumentale / beschermde delen van een gemeente).

De Bibob-toets (om te checken of ondernemer (in spe) niet met zwart geld werkt) hoort pas toegepast te worden als er een vermoeden is van crimineel gedrag. Het is een belastende procedure voor zowel ondernemers als gemeenten, en moet daarom getarget worden ingezet. Het feit nog niet de helft van de gemeenten dit doet, valt tegen.

Lange procedures

Lange, moeizame vergunningprocedures zijn het vervelends en meest kostbaar voor ondernemers. Twee onderdelen die aan snelle vergunningverlening bijdragen zijn vervangen welstandscommissie door ambtelijke toetsing en halen bewijs van goede dienst. Beiden onderdelen scoren niet goed.

Top 3 vragen waar landelijk het minst ‘ja’ op is geantwoord

  1. Kunnen horecabedrijven ontheffing aanvragen voor dezelfde dag? (9%)
  2. Is tenminste 25 procent van de gemeente welstandsvrij? (24%)
  3. Zijn alle ondernemersvergunningen gedigitaliseerd (27%)

Top 3 vragen waar landelijk het meest ‘ja’ op is geantwoord

  1. Is de website aangesloten bij Antwoord voor Bedrijven en komen ondernemers direct bij de juiste pagina terecht? (84%)
  2. Accepteert uw gemeente e-facturen? (75%)
  3. Is de vergunning voor winkeluitstallingen geschrapt? (73%)

Voor het onderzoek zijn 375 gemeenten aangeschreven, 163 hebben gereageerd.

Rijppaert & Peeters Advocaten Rijppaert & Peeters Advocaten: Uw Legal Team

Arbeidsrecht | Ondernemingsrecht | Vastgoedrecht