Onbemand rijden – binnen vijf jaar is het zover

TNO start komend jaar met een nieuwe proef, waarin twee vrachtwagens de weg op gaan met maar één chauffeur. De achterste truck volgt de voorste wagen geheel automatisch.

Onbemand rijden – binnen vijf jaar is het zover

'Truck over 5 jaar onbemand de weg op' kopte gisteren de Volkskrant op de voorpagina. De krant onderzoekt in een serie artikelen de gevolgen van robotisering en digitalisering in de samenleving. Gisteren was de 'auto zonder chauffeur' aan de beurt.

Zuiniger en minder ongevallen

Bastiaan Krosse van TNO geeft leiding aan een onderzoeksprogramma samen met DAF, het Havenbedrijf Rotterdam en TLN. Komend jaar gaat de testfase van start na een zorgvuldige voorbereiding. Testen met zelfrijdende voertuigen is niet nieuw. Wel nieuw is deze toepassing, namelijk gericht op goederenvervoer over de weg. De voordelen laten zich raden. Minder loonkosten, antwoord op het dreigende chauffeurstekort, maar ook zal de 'robotchauffeur' zuiniger kunnen rijden, alert zijn op het verkeer om zich heen en dus minder ongevallen veroorzaken en zich ook beter houden aan de verkeersregels.

Volgens Krosse betekent dit nog niet, dat de vrachtchauffeur op korte termijn al moet vrezen voor zijn baan. Wetgever en verzekeringsmaatschappij zullen een geheel onbemande vrachtwagen vooralsnog niet toelaten op de snelweg. De chauffeur wordt echter meer en meer controleur, vergelijkbaar met een piloot in een vliegtuig.

Nederland als proeftuin

Want de trend in het vracht- en personenvervoer over de weg lijkt onomkeerbaar. Minister Schulz van Infrastructuur en Milieu heeft zich vorig jaar al eens groot voorstander betoont van experimenten met zelfrijdende auto's. Nederland moet op dat punt een proeftuin worden om daarmee wereldwijd kennis te exploiteren. Om dat te bereiken moet wel de wetgeving worden aangepast. Nu eist de wet, dat de bestuurder zijn handen aan het stuur houdt, ook al is technisch gezien het automatisch besturen (en inparkeren bijvoorbeeld) van auto's al geen enkel probleem meer. Aansprakelijkheid bij eventuele ongevallen is op dit moment nog een groot obstakel voor het massaal invoeren van automatische rijden, aldus de Volkskrant.

Meer informatie over TNO:

Bekijk het complete instantieprofiel

Brouwers Transport Brouwers Transport, Logistics & Warehousing

Flexibel internationaal transport en een efficiënte opslag