Ondernemers in food verbreden bedrijfsactiviteiten
- 13 jul., 2012
- Agrofood & Biobased
- Bron: Foodvalley
De omzet in de foodbranche staat onder druk door de sombere consument en de dalende koopkracht. De groeimogelijkheden zijn beperkt en de strijd om de consumenteneuro neemt toe.
Ondernemers kunnen hun resultaten alleen verbeteren door klanten van hun concurrenten te winnen of door processen aan de achterkant te stroomlijnen. Daarom vissen foodretail en foodservice steeds vaker in dezelfde vijver. Dat concludeert het ING Economisch Bureau in het Kwartaalbericht Food.
Door de krimp van de Nederlandse economie dalen de bestedingen van consumenten aan voedingsmiddelen. Ook in het 1e kwartaal van 2012 was dit het geval. Voor de foodretail wordt een omzetgroei van 1,4% in 2012 verwacht, deze is echter alleen op prijs gebaseerd. Bij foodservice vindt een daling plaats van 0,6%. In de gehele foodbranche neemt het volume nauwelijks meer toe. Onder andere door 'trading-down' van bestedingen vinden er verschuivingen plaats tussen foodretail en foodservice. Meer en meer ontstaat er een markt waarin supermarkten, speciaalzaken, horeca, catering en gemak strijden om de gunst van de consument.
Scheidslijnen tussen branches vervagen
Het principe van branchevervaging wordt in veel branches al sinds jaar en dag toegepast. In de foodsector kent branchevervaging twee belangrijke drivers. De eerste is dat groei in de markt voor foodretail stagneert. In het volume dat supermarkten en speciaalzaken maken zit nauwelijks nog groei. De tweede is sociaaldemografisch van aard; zowel voor gezinnen als eenpersoonshuishoudens speelt gemak een grotere rol.
Foodretail op markt foodservice
Binnen de foodmarkt zijn vooral de partijen uit de foodretail zich in toenemende mate op foodservice gaan richten. Supermarkten en speciaalzaken zijn horecagerelateerde activiteiten gaan ontplooien en komen in het vaarwater van de ‘traditionele’ horeca.
Foodservice op markt foodretail
Gemaksformules kijken naar hoe ze hun dienstverlening verder kunnen uitbreiden. Dus experimenteert BP met kant-en-klare maaltijden voor thuis, biedt Julia’s afkookmaaltijden aan en kun je bij Starbucks, en Coffee Company je favoriete bonen meenemen. Deze vormen van cross-selling verkleinen de noodzaak om bij de supermarkt langs te gaan.
Hybride bedrijfsvormen
Het samenvoegen van de sterke punten uit de foodretail en foodservice leidt tot hybride bedrijfsvormen. Dit zijn ketens die verstand hebben van beide markten. Zij combineren kennis over: efficiënte logistiek, de juiste locaties, hoge omzetsnelheden, het creëren van beleving en het toevoegen van waarde.
Meer informatie over VERWIJDERD:
Bekijk het complete instantieprofiel