Positie van Nederlandse grote foodconcerns versterkt door fusies en overnames
- 23 feb., 2010
- Agrofood & Biobased
- Bron: Food Valley
Ondanks dit zware jaar hebben Nederlandse bedrijven toch positie kunnen winnen in het internationaal speelveld, waarbij fusies en overnames een rol gespeeld hebben.
Meer dan een derde van de grootste producenten van consumentengoederen zag in 2008 de omzet teruglopen. De gemiddelde winstgevendheid van de 250 grootste retailers ter wereld viel van 7,6% in 2007 terug naar 4,8% in 2008. Dit blijkt uit het rapport Global Powers of Consumer Products Industry 2010 van Deloitte.
Nederlandse producenten van consumentengoederen hebben in 2008 hun positie versterkt in het internationaal speelveld. In totaal staan er vijf Nederlandse bedrijven in de top 250 van bedrijven in consumentengoederen in de wereld met de hoogste jaaromzet. Opvallend is dat drie Nederlandse ondernemingen in de foodsector sterk gestegen zijn in de lijst. Zo is Heineken gestegen naar de 33e positie. In 2007 bezette de brouwer nog de 42e plaats. Zuivelcoöperatie FrieslandCampina staat op de 61e plaats, In 2007 was Friesland Foods nummer 106 in de lijst en Campina Melkunie nummer 125. Ook Vion steeg in de rangschikking. Het vleesverwerkende bedrijf schoof op van plaats 82 naar positie 70. Unilever dat als een Britse onderneming wordt aangemerkt is nummer 12 in de lijst.
Overnames
Dat Nederlandse bedrijven hun positie in de lijst versterkt hebben, is voor een groot deel het gevolg geweest van fusies en overnames. De verwachting is dat ook andere bedrijven, nu het dieptepunt van de recessie bereikt lijkt te zijn, zich weer meer gaan richten op overnames om verdere groei te bewerkstelligen' aldus Erik Nanninga, managing partner Consumer Business bij Deloitte.
Voedselveiligheid
Ook voedselveiligheid wordt in het rapport genoemd als een van de thema's in de komende jaren. De bezorgdheid van consumenten over voedselveiligheid neemt steeds verder toe doordat er steeds internationaler geopereerd wordt door bedrijven, door grote terugroepacties van producten, door ziektes die door voedsel zijn verspreid en producenten die onzeker zijn over de herkomst van sommige grondstoffen. 'Consumenten vragen om transparantie over de herkomst, voedingswaarde en kwaliteit van het voedsel. Retailers verlangen datzelfde vervolgens van de producenten. Kortom, het onderwerp moet bovenaan de agenda's staan,' aldus Marcel van Leeuwen, partner en segment leader Food bij Deloitte.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een ander thema dat niet meer weg te denken is. Van Leeuwen: 'Bedrijven begrijpen steeds meer de urgente behoefte aan duurzaamheid en de noodzaak om toekomstige regulering voor te zijn. Producenten besteden hier steeds meer aandacht aan bij product- en procesinnovaties. Meer duurzame producten, gebruik van duurzame materialen, investeren in het meten van duurzaamheid: het zijn allemaal actiepunten van de producenten. Het is tijd geworden om duurzaamheid niet langer te zien als iets wat los staat van de core business van producenten. Het dient ingebed te worden in de strategie en werkwijze binnen alle onderdelen van een organisatie.'